Lakimuutos tuo sähkövempeleet jalkakäytäville: luvassa vauhtia ja vaarallisia tilanteita

Jalankulkijan on hyvä pysyä jatkossa jalkakäytävän laidassa. Takaa saattaa hurahtaa ohi 15 kilometrin tuntinopeudella sähköinen kulkupeli lähes äänettömästi. Niillä liikkuminen on paikasta toiseen nopeaa ja mukavaa, mutta samalla laitteet tuovat lisää vaaratilanteita.

ilmiöt
Jalat tasapainolaudan päällä, jonka alla palavat siniset valot
Lakimuutos innoitti nopeimpia hankkimaan jo jouluksi oman tasapainolaudan. Osastopäällikkö Jonne Uusi-Heikkilällä on omaakin kokemusta laudan toiminnasta.

Erilaisilla sähköllä kulkevilla laitteilla saa ajaa jalkakäytävillä ylihuomisesta perjantaista lähtien. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vahvisti eduskunnan joulun alla päättämän lakimuutoksen keskiviikkona.

Tärkeää on varmistaa, että tuotteessa on CE-merkintä

Jonne Uusi-Heikkilä

Se tuo monenmoiset ajoneuvot jalankuluväylille. Kevään koittaessa ainakin sähköiset tasapainolaudat huristelevat jalankulkijoiden seassa.

Toisaalta lakimuutos helpottaa esimerkiksi vanhuksia ja liikuntarajoitteisia, jotka voivat käyttää sähköisiä apuvälineitä ilman invaliditunnusta.

Tasapainolaudat tulivat jo pukinkontissa

Kaupoissa on ollut pitkään sähköisiä kulkuvälineitä. Tänä jouluna, ilmeisesti lakimuutoksen innoittamana, eräänlaiseksi hitiksi nousi tasapainolauta.

Se on pyörien päällä oleva lauta, jonka päällä seistään. Sitä ohjataan vartalon liikkeillä.

– Näitä on mennyt kaupaksi ihan hyvin, kertoo Gigantin osastopäällikkö Jonne Uusi-Heikkilä Hämeenlinnasta.

Miehellä on lauta käsissään ja hän katsoo kameraan
Tasapainolautoja itsekin kokeillut Jonne Uusi-Heikkilä muistuttaa lautailijoita siitä, että akuissa on hyvä ylläpitää tarpeeksi latausta ennen matkaan lähtöä.Ville Välimäki / Yle

– Luultavasti kevään tullessa kauppa vain kiihtyy.

Tasapainolauta näyttää aluksi kovin kiikkerältä ja vaaralliselta kulkupeliltä. Jonne Uusi-Heikkilä väittää, että laitteella ajon oppii yllättävän nopeasti.

– Jo toisella kerralla laite on hallinnassa. Nuoret varmasti innostuvat tästä, mutta luultavasti varsin nopeasti myös vanhemmat nousevat laudan päälle.

Eräs tasapainolaudan suosion hidaste on hinta. Se maksaa satoja euroja.

Halvemmallakin niitä saa, mutta halvemmista laudoista on kuulunut vaarallisia uutisia. Osa niistä on syttynyt tuleen.

– Ostaessa on tärkeää, että varmistaa, että tuotteessa on CE-merkintä. Lauta on kalliimpi, mutta varmuudella turvallisempi kuin halvat vastineet, Jonne Uusi-Heikkilä tietää.

Myös pyöräteille lisää vauhtia

Lakimuutos tuo pyöräteille myös sähköllä kulkevat pyörät.

Sähköavusteiset pyörät ovat olleet Suomessakin liikenteessä jo vuosia. Näissä pyörissä sähköinen avustus toimii vain, kun kuljettaja polkee polkimia.

Avustus loppuu, kun pyörä saavuttaa 25 kilometrin tuntinopeuden. Sähköpyöriksi kutsuttujen sähköavusteisten pyörien moottorin suurin teho saa olla 250 wattia.

Lakimuutoksen myötä sähköpyörien rinnalle tulee kehittyneempi versio, jossa voi ajaa sähkön avustuksella polkematta pyöriä.

Tällaisen pyörän moottorin maksimiteho on yksi kilowatti. Näilläkin pyörillä suurin nopeuss sähkön avulla on 25 kilometriä tunnissa.

Se on jo sellainen nopeus, että rauhallisemmin ajaviien on syytä olla varovaisia. Taustapeileille on ainakin jatkossa käyttöä.

Liikenneturva muistuttaa varovaisuudesta

Sähkökäyttöisten laitteiden enimmäisnopeus jalkakäytävillä on 15 kilometriä tunnissa. Se on selvästi normaalia kävelyä nopeampi vauhti.

Sähköpeleillä liikkuvat ovat väistämisvelvollisia.

Ari-Pekka Lattu

Liikenneturva muistuttaakin tilannenopeuden tärkeydestä. Muut kulkijat on otettava entistä tarkemmin huomioon.

– Pitää myös muistaa, että jalkakäytävällä liikutaan aina jalankulkijan ehdoilla. Sähköpeleillä liikkuvat ovat väistämisvelvollisia, korostaa koulutusohjaaja Ari-Pekka Lattu Liikenneturvasta.

– Toisaalta laitteet helpottavat liikkumista ja voivat vähentää esimerkiksi työmatka-autoilua, muistuttaa Ari-Pekka Lattu uusien vempeleiden hyvistä puolista.