Hintalaput kuuluvat näyteikkunaan – Yrittäjä: "Esille laittaminen on kieltämättä haastavaa"

Joskus näyteikkunaostoksilla saattaa huomata, ettei kaikissa näyteikkunoissa olekaan hintamerkintöjä esillä. Jotkut yrittäjät pitävät hintamerkintöjen laittamista hankalana, toisille se on helpompaa. Eri alan kauppaliikkeillä on erilaiset haasteet näyteikkunahintojen kanssa.

ilmiöt
Sisustusliike Auroran näyteikkuna.
Miia Roivainen / Yle

KajaaniNäyteikkunat komeleivat erikoisilla somistuksillaan tuotteineen. Lain mukaan tuotteiden yhteydessä tulee olla hintatiedot. Myös palveluhinnasto pitää olla esillä, esimerkiksi kampaamoliikkeessä. Näyteikkunan somistaminen voi jo itsessään olla haastavaa, varsinkin, jos kyseessä on palveluita tai vaikkapa pieniä tuotteita myyvä kauppaliike.

– Se on mielenkiintoinen homma, tuotteet pitää saada mahdollisimman hyvin esiin, ja ikkunan pitää olla houkutteleva, Pertti Mämmi kajaanilaisesta Raatin Kellosta sanoo.

Kello- ja koruliikkeen näyteikkunaan voi olla vaikea saada hintoja hyvin esiin. Yrittäjän mielestä on kuitenkin hyvä, että hinnat näkee jo ulkona, ennen liikkeeseen astumista.

– Myymme pientä tavaraa, joten pienet hinnat häviävät helposti sinne näyteikkunaan. Mutta kun laki määrää, että hinnat on siellä oltava, niin pitää ne sinne laittaa.

Kyllähän hintojen laittaminen työllistää.

Satu Puoskari

– Kyllä itsekin haluan haluan hinnan tietää, kun menen näyteikkunaostoksille, ja sen vuoksihan usein tullaankin sisään ja saattaahan sieltä sitten jotain muutakin lähteä mukaan, Mämmi naurahtaa.

Eri aloilla erilaista

Asu-Revon myyjä Tuula Ponkilainen kertoo vaatekaupan näyteikkunan somistuksen olevan ainakin hintojen suhteen melko yksinkertaista. Asu-Revon ikkunassa hintamerkinnät ovat hyvin selkeästi esillä.

– Se on helppoa, meillä on vaatteet mallinukkien yllä, ja hinnat siinä ikkunassa näkyvillä, Ponkilainen sanoo.

Sisustustavarakauppa Aurorassa näyteikkunassa on paljon tuotteita ja rekvisiittaa. Yrittäjä Satu Puoskari kertoo hintamerkintöjen asettelemisen ikkunaan olevan haastavaa.

Hintakylttejä näyteikkunassa.
Miia Roivainen / Yle

– Meillä on iso näyteikkuna, että somistaminen itsessään ei ole vaikeaa. Hintamerkintöjen esille laittaminen on kieltämättä haastavaa. Kun tuotteet ovat niin eri muotoisia ja kokoisia, niin pienet hintalaput voi olla vaikea laittaa selkeästi kuluttajalle nähtäväksi, Puoskari sanoo.

– Pyrimme tekemään erillisen taulun hinnoille, josta ne on helppo katsoa.

Joskus sattuu inhimillisiä virheitä

Kampaamoliike Monalla on tilat Kajaanin Kauppakadulla. Yrittäjä Sara Soini kokee näyteikkunan olevan varsinkin keskeisellä paikalla hyvä markkinointikanava. Siksi hänen mielestään on laki hintatietojen esilläolosta on perusteltu.

– Minusta se on aika neutraali asia, en tiedä onko se hyvä tai huono. Ihan miten vaan, ei se mielestäni ole sen kummempi asia. Mutta tällaisella sijainnilla näyteikkuna on tärkeä, Soini sanoo.

Myymme pientä tavaraa, joten pienet hinnat häviävät helposti sinne näyteikkunaan.

Pertti Mämmi

Hieman toista mieltä on Kajaanissa sijaitsevan Auroran yrittäjä Satu Puoskari.

– Tietysti meistä olisi kauhean kiva, että asiakas tulisi kysymään hintaa tänne sisälle. Ja kyllähän hintojen laittaminen työllistää. Toisaalta, jos itse tuolla ulkona liikun, niin haluan kyllä nähdä tuotteiden hinnat ulkoa.

Kello- ja koruliikkeen yrittäjä Pertti Mämmi kertoo, että näyteikkunoissa vaihtuvuutta on paljon, ehkä siitäkin syystä joskus saattaa sattua virheitä hintojen kanssa. Sisustuskauppa Auroran Satu Puoskari myöntää myös, että virheitä sattuu joskus.

– Hintalappu on joissain tapauksissa niin pieni, ettei se erotu kunnolla ulos saakka.

– Joskus, kun ollaan esitelty näyteikkunassa olevaa tuotetta asiakkaalle, niin jotkut tuotteet ovat saattaneet vaihtaa paikkaa ja näin hintamerkintä on eksynyt väärään tuotteeseen. Asiakkaat ovat kuitenkin ymmärtäneet virheen, ihminenhän on erehtyväinen, Mämmi summaa.