Jalkapallojoukkue voi olla ponnahduslauta myös muille kuin pelaajille

Pari vuotta sitten Jaron mediateamin Victor Enbacka etsi panssarivaunua jalkapallomarkkinointiin. Helmikuussa hän muuttaa Tukholmaan ja aloittaa työt elokuvia, tv-sarjoja ja urheilua välittävän Viaplayn designerina. Koulutusta nuorella miehellä ei ole, mutta luovuutta ja ahkeruutta senkin edestä.

urheilu
Victor Enbacka, taustalla Pietarsaren kaupunkia.
Olen aina halunnut kokeilla uusia juttuja, sanoo Tukholmaan muuttava Victor Enbacka.Petra Haavisto / Yle

Victor Enbacka istuu Jaron toimistolla ja hymyilee iloisesti. Pöydällä on läppäri ja siellä tuhansia käsiteltäviä kuvia.

– Nämä pitäisi käydä läpi ja paljon muitakin asioita on hoidettava ennen kuin muutan Tukholmaan, Victor selittää.

Victor Enbacka ei tiedä vielä, mikä hänestä tulee isona, mutta tähän mennessä tie on ollut mielenkiintoinen. Seitsemän vuotta sitten Jaron mediateam etsi jäseniä ja 16-vuotias Victor meni isänsä mukana tapaamiseen.

– Aluksi valokuvasin, sitten tuli graafinen puoli ja markkinointi mukaan, Victor kertoo.

Kaksi viime vuotta Victor on työskennellyt Jaron toimistolla ja tehnyt vähän kaikkea. Koulutusta nuorella miehellä ei lukiota kummempaa ole, mutta hän on oppinut paljon matkan varrella. Viime vuosien näkyvimpiä töitä ovat olleet erilaiset tempaukset Harlem Shakesta poikabändivideoon ja muiden Veikkausliigajoukkueiden haastaminen kantasolurekisterikampanjaan.

– Jaro ei ole vain jalkapallon pelaajille polku eteenpäin. Se on myös muille mahdollisuus. Seuran brändi on kohtuullisen iso ja se on tuonut näkyvyyttä ja auttanut eteenpäin.

Ei kannata tehdä ilmaiseksi

Kokemusta Victor Enbacka on hankkinut myös oman firman avulla tekemällä yrityksille valokuvausta, taittoa ja markkinointia. Victor on tehnyt myös paljon vapaaehtoistyötä. Ei kuitenkaan pelkästään hyvästä tahdosta.

– Sanon aina, että kun teet jotain ilmaiseksi, älä tee sitä ilman, että saat mitään takaisin. Mulla on ollut hauskaa, olen saanut näkyvyyttä ja vastuuta ja se on riittänyt mulle aika pitkälle. Kiitos mediateamille ja Jarolle, että uskoitte siihen 16-vuotiaaseen.

Sanon aina, että kun teet jotain ilmaiseksi, älä tee sitä ilman, että saat mitään takaisin

Victor Enbacka

Jaron mediateamista maailmalle ovat aiemmin lähteneet muun muassa Espanjassa yrityksiä pyörittävä Jaakko Kuusisto ja MyPan junioreiden valmennuspäälliköksi siirtynyt Jukka Karjalainen.

– Kun joku lopettaa, muut saavat aina enemmän vastuuta ja mahdollisuuksia. Kun Jaska ja Jukka lähtivät, jouduin tekemään enemmän töitä, mutta syntyneet ideat ovat minun päästäni. Toki monia muitakin ihmisiä on ollut mukana prosessissa, Victor muistuttaa.

Kohti uusia mahdollisuuksia

Marraskuussa Victor Enbacka näki netissä ilmoituksen, että elokuvia, tv-sarjoja ja urheilua välittävä Viaplay etsii Tukholmaan designereita. Joulukuussa hän kävi ensin rekrytointifirman haastattelussa ja tapasi sen jälkeen uudet työkaverinsa. Tulevasta työstään hän tietää sen, että siihen kuuluu Viaplayn markkinointia Pohjoismaissa.

– Iso firma, iso kaupunki, paljon mahdollisuuksia ja uutta, mitä voi kokeilla. Asuntokin löytyi keskustasta "ankkalammikon", Tukholman suomenruotsaisten avulla, mies kertoo.

Jaroa Victor ei kuitenkaan aio jättää.

– Olen luvannut tehdä töitä etänä ja sitten kun tulen käymään kotona. Miten sitä sanotaankaan: Kerran Jaro, niin aina Jaro.