1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Rengonharju jatkoajalla: "Viiden vuoden päästä ihmetellään, miten helkutti nuo pohjalaiset nousi taas"

Rengonharjun lentoaseman toiminta ei loppunutkaan vuodenvaihteeseen. Suomen vähäliikenteisten lentokenttien uuden toimintamallin pilotointi antoi asemalle jatkoaikaa ainakin jonkin verran. Lentoaseman päällikkö Teemu Majasaari sanoo viime vuoden olleen raskas, mutta uskaltaa samaan hengenvetoon luottaa Seinäjoen lentoaseman tulevaisuuteen.

Kuva: Yle/Pasi Takkunen

Rengonharjun lentokenttä Seinäjoella sai vuodelle 2016 valtiolta 150 000 euroa Suomen vähäliikenteisten lentokenttien uuden toimintamallin pilotointiin. Toimintamalliin sitoutui joukko eteläpohjalaisia yrityksiä. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan elinkeinoelämän toimijat olisivat perustamassa uutta yritystä, jolle vastuu lentoaseman ylläpidosta jäisi.

Rengonharju-säätiö, joka lentoaseman toiminnasta on tähän asti vastannut, oli aikeissa lopettaa aseman ylläpidon jo vuodenvaihteeseen, mutta pilottihanke siirsi suunnitelmia - ainakin joksikin aikaa.

– Meillä oli alkuperäinen ajatus, että (toiminta) säätiön ylläpitämänä ajetaan alas vuodenvaihteessa. Joulun alla tehtiin kuitenkin päätös, että vielä toistaiseksi pidetään lentokenttätoimintaa ja lentokenttästatusta säätiön puolesta yllä, kunnes perustettava yhtiö saa asiansa ja organisaationsa rakennettua niin, että pystyy jatkamaan, sanoo lentoaseman päällikkö, Rengonharju-säätiön asiamies Teemu Majasaari.

Majasaaren mukaan nyt puhutaan alustavasti helmikuun lopusta, mihin asti myös rengonharjulaisten pisimpien työsuhteiden irtisanomisajat ulottuvat. Arvioidessaan tulevaa Majasaari on kuitenkin varsin varovainen, sen verran raskaita viime ajat ovat olleet - esimerkiksi työntekijöiden kannalta.

– Suurin kärsijä on oikeastaan henkilökunta, joka on oman työnsä hoitanut niin kuin pitää kaikki nämä vuodet. Ja vielä tämänkin ajan, vaikka on irtisanomislappu takataskussa. Täytyy nostaa hattua, että ei ole hanskat tipahtaneet, vaan se on kunnia-asia henkilökunnallekin, että homma viedään loppuun, Majasaari sanoo.

Suunnannäyttäjä Suomen ilmailulle?

Rengonharjulla on 4. tammikuuta 2016 alkaen töissä kuusi henkilöä. Vaikkei säännöllistä reittiliikennettä ole, niin perustehtävistä on huolehdittava, kun lentoasemastatusta ylläpidetään. Syksyn mittaan Teemu Majasaari on selvittänyt, mitä pitää tehdä, kun lentoasema alasajetaan.

– Teknisenä työnä se oli pienempi prosessi kuin mitä kuvittelin. Se on yksi syy, miksi tämä jatkoaika voidaan tehdä, Majasaari toteaa.

Majasaaren mukaan Rengonharju-säätiö jatkaa tällä tietoa toimintaansa mm. alueen kiinteistöjen omistajana. Rengonharjun tulevaisuuteen hän luottaa eikä vähiten siksi, että Seinäjoen itäinen ohitustie valmistui jokin aika sitten ja paransi lentoaseman saavutettavuutta. Luottamusta on myös siksi, että lentokentän ääressä on kaavoitettua teollisuusaluetta, jolle toivotaan toimijoita.

– Mulla on semmoinen tunne, että viiden vuoden päästä Suomen tasolla Rengonharjua kohti katsotaan samalla tavalla kuin monesti aikaisemmin ja ihmetellään, miten helkutti nuo pohjalaiset sellaisesta sillasta nousi taas pystyyn. Siitä tulee varmasti suunnannäyttäjä Suomen ilmailulle, joka on melkoisessa myllerryksessä, kun puhutaan maakuntakenttien kohtalosta ja verkoston harventamisesta, Majasaari toteaa.