1. yle.fi
  2. Uutiset

"500 euroa sakkoa per viikko, jos urakka venyy" – Asiantuntija kehottaa sopimaan sanktiosta

Kuluttajaoikeusneuvojaan otetaan yhteyttä päivittäin, kun sovitussa urakkahinnassa ei ole pysytty. Monesti pienemmissä urakoissa asiakas luottaa liikaa sanallisiin sopimuksiin. Asioiden hankaloituessa kuluttaja on heikoilla, jos ei ole sovitusta mustaa valkoisella.

Kotimaan uutiset
Hanskat kasassa
Yle

Uuden rakenteilla olevan kodin arvioidusta hinnasta lipsuminen on yleisin syy, jonka vuoksi ihminen hakeutuu kysymään neuvoa kuluttajaoikeusneuvojalta.

– Kyllä isommissa kohteissa kannattaisi ehdottomasti kilpailuttaa urakoitsijat ja tehdä kirjalliset sopimukset. Mielellään asioista kannattaa sopia edes sähköpostilla, Martti Suhonen kertoo.

– Toki isoimmissa urakoissa niitä sopimuksissa tehdäänkin, mutta pienemmissä urakoissa luotetaan suupuheisiin. Siinä käy hullusti, puolin tai toisin, jos asiakkaalle ei ole näyttää, mitä on sovittu. Pelkkä sanallinen sopimus edellyttää kyllä hyvää kokemusta ja kovaa luottamusta molemmin puolin.

Kulutusoikeusneuvojalla on käytännön esimerkki siitä, kuinka sähköpostiviesti ratkaisi erään kiperän tilanteen.

Koskaan ei voi tietää, mitä pienen pintaremontin yhteydessä löytyy. Esimerkiksi kosteusvaurio venyttää aikaa ja lisää hintaa.

Martti Suhonen

– Kyseessä olivat uudisrakennuksen pohjatyöt, joista oli annettu hinta-arvio ja joka ylittyi muutamalla kymppitonnilla. Sattumalta asiakkaalla oli tallessa hinnasta käyty keskustelu. Jos sitä ei olisi ollut, niin asiakkaalla ei olisi ollut mitään millä todistaa sovittuja asioita.

Suhosen mukaan missä tahansa voidaan törmätä erimielisyyksiin hinnoissa. Tavaroissa hinta sovitaan usein etukäteen, mutta palvelupuolella kirjallista sopimusta tarvitaan.

– Esimerkiksi sopimukseton autoremontti. Pajalla voidaan tehdä autolle kallis ja hinnakas remontti, jos asiakkaalla on niin sanotusti piikki auki, sanoo Suhonen.

Vanhojen asuntojen remontteja vaikea ennustaa

Hinnan lisäksi kirjallisesti sovittava asia on valmistumisaika. Kuluttajaoikeusneuvoja Martti Suhonen kehottaa sopimaan erityisesti sanktioista, joita seuraa aikataulun venymisestä.

– Kannattaisi sopia joku viivästyssakko. Kuten 500 euroa per viikko, jos urakka venyy. Laissa olevat viivästyslausekkeet ovat aika pieniä, jotain prosentti per viikko, sanoo Suhonen.

Kyseessä olivat uudisrakennuksen pohjatyöt, joista oli annettu hinta-arvio ja joka ylittyi muutamalla kymppitonnilla.

Martti Suhonen

Vanhojen asuntojen remontit ovat puolestaan hyvin tyypillisiä kohteita, joissa hintaa ei voida etukäteen luvata. Näissä tapauksissa kuluttajaoikeusneuvoja Suhoseen otetaan yhteyttä harvakseltaan.

– Koskaan ei voi tietää, mitä pienen pintaremontin yhteydessä löytyy. Esimerkiksi kosteusvaurio venyttää aikaa ja lisää hintaa. Ei niissä tapauksissa voida tietää kuinka pitkälle pitää mennä ja mitä tehdä, jotta löytyy kuivaa kerrosta.

– Hintaa ei voi sopia siinä vaiheessa, kun ei tiedetä mitä on odotettavissa. Jos pesuhuone on aukaistava, niin pakko se remontoida loppuun asti.

Lue seuraavaksi