Nainen kuoli lumityökoneen alle – tutkijalautakunta pohtii, ovatko isot yhdistelmät vaarallisia kaupungissa

Vuosi sitten Pietarsaaressa iäkäs nainen menehtyi lumilingolla varustetun pyöräkuormaajan törmättyä häneen. Valtakunnallisiakin suosituksia tekevän tutkijalautakunnan yksi tutkintalinja on, kuinka iso riski yhdistelmä on vilkkaissa keskustoissa.

liikenne
Pyöräkuormaaja, jonka eteen on asennettu lumilinko.
Lumilinko pyöräkuormaajassa. Yhdistelmä ei liity onnettomuuteen.Rolf Granqvist / Yle

Keski-Pohjanmaan liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta on huolissaan isojen pyöräkuormaajien ja lumilingon kaltaisten yhdistelmien sopivuudesta vilkkaaseen kaupunkiliikenteeseen. Samanlaisia laitteita käytetään talvisin ympäri Suomen.

Viime tammikuussa iäkäs pietarsaarelaisnainen menehtyi vastaavan laitteen alle, kun kuljettaja ei huomannut suojatietä ylittänyttä naista. Jutun tutkinta on vielä kesken.

Onnettomuuksien syitä pohtineen tutkijalautakunnan puheenjohtaja Jari Kivioja myöntää, että pyöräkuormaajan eteen sijoitettu lumilinko vaatii erityistä tarkkaavaisuutta.

– Onhan se melkoisen iso laite. Voisi kuvitella, että sieltä ei joka käänteessä pysty ympäristöään näkemään. Lautakunta pohtii nyt, onko tällainen laite liikenteen seassa turvallinen. Päätös saataneen tammikuun lopulla, kertoo Kivioja.

Näkyvyys ja laitteen isous luupin alla

Alueelliset tutkijalautakunnat saavat tutkittavakseen kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet. Niiden tehtävänä on selvittää onnettomuuteen johtaneita syitä ja miettiä parannusehdotuksia, jotta uusilta vältyttäisiin.

Parikymmentä vuotta tutkijalautakunnassa istuneen ylikonstaapeli Jari Kiviojan mukaan tieliikenteessä isot työkoneet nostavat aina jonkin verran onnettomuusriskiä.

Onhan se melkoisen iso laite. Voisi kuvitella, että sieltä ei välttämättä joka käänteessä pysty ympäristöään näkemään.

– Yksi olennainen seikka, jota Pietarsaaren tapauksessa tutkitaan on pyöräkuormaajan suuri koko. Paljonko se isous ja muut seikat ovat onnettomuuden syntyyn vaikuttaneet.

Tutkijalautakunnat antavat myös suosituksia ja kehotuksia. Ne voivat kohdistua yksittäiseen säädökseen, ajoneuvon rakenteeseen tai sitten tienpitäjälle. Lopullinen päätäntävalta asiassa on lainsäätäjällä.

– Emme me voi mitään laitetta kieltää. Mutta jos esimerkiksi lumilingon ja pyöräkuormaajan yhdistelmä vaikuttaa meidän tutkimuksissa turvallisuusriskiltä, sen kieltämistä voidaan suositella, Kivioja sanoo.