Talven ensimmäiset kipakat pakkaset ovat hyydyttäneet autoja

Pakkanen aiheuttaa autoihin sähkövikoja ja polttoaineongelmia. Hinaus- ja tiepalvelut osaavat varautua pakkaspäiviin jo ennakolta. Autoliitossa tiedetään, että kylmä keli tietää töitä tiepalvelulle.

Kotimaa
Antti Valkonen operoi hinausautoa.
Olli Koski / Yle

Talven ensimmäinen pakkanen on hyydyttänyt autoja kesken matkaa tai kuljettajat eivät ole päässeet liikkeelle ollenkaan. Etelä-Pohjanmaalla hinauspalvelua tarjoava Hinaus ja Tuuppaus osaa jo vanhasta muistista valmistautua pakkasiin.

Tähän mennessä normaalin vuorokauden verrattuna tuplamäärä on hyytynyt autoja ja on vasta iltapäivä.

Antti Valkonen

Työssä olevaa miehistöä on vahvistettu pakkasennusteiden mukaan, eikä suotta.

– Tähän mennessä normaalin vuorokauden verrattuna tuplamäärä on hyytynyt autoja ja on vasta iltapäivä, kertoo ensimmäisen kunnon pakkaspäivän kokemuksista Antti Valkonen Hinaus ja Tuuppaus -palvelusta.

Pääasiassa sähkövikoja

Tyypillisiä ongelmia pakkasella ovat Valkosen mukaan sähköviat ja polttoaineongelmat. Tankkiin on voinut jäädä kesädieseliä, jos autolla ajetaan vähän. Myös pakkasnesteiden kanssa on ollut ongelmia ja auton osien hajoaminen kovalla pakkasella on mahdollista.

– Nykytekninen auto on hyvin tarkka akun jännitteestä. Tänä päivänä akku lakkaa pelaamasta, kun se lakkaa pelaamasta. Itse voi vaikuttaa siihen, miten käyttää autossa sähköllä toimivia lisälaitteita ja webastoa. Välillä on hyvä ladata akkua laturilla tai ajaa kauppareissulla pidempi maisemareitti, toteaa Valkonen.

Taustalla usein käyttövika

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa, että nykyautot kestävät kyllä pakkasta. Auton hyytymisessä on yleensä kysymys käyttövirheestä tai siitä, että autoa ei ole asiallisesti huollettu.

– Kautta linjan autot ovat kuitenkin kehittyneet toimintavarmemmiksi.

Kannattaa huolehtia siitä, että ei ajeta viimeisillä höyryillä ja sitten jouduta toteamaan kesken matkan, että tankkaaminen ei onnistukaan.

Teppo Vesalainen

Vesalainen vahvistaa, että tärkeintä on huolehtia siitä, että akussa riittää virtaa Tämä onnistuu ajamalla pari kertaa viikossa noin tunnin lenkki lyhyiden työ- tai asiointimatkojen lisäksi. Pelkkää lyhyttä matkaa ajettaessa akku ei ehdi latautua, koska kylmä akku ei ota virtaa vastaan.

Akku ei ole kuitenkaan auton ainut heikko kohta pakkasella. Yllättäviäkin ongelmia voi tulla vastaan.

– Esimerkiksi sellaista on havaittu, että polttoainesäiliön luukku jäätyy pakkasella kiinni. Siksi kannattaa huolehtia siitä, että ei ajeta viimeisillä höyryillä ja sitten jouduta toteamaan kesken matkan, että tankkaaminen ei onnistukaan.

Maskipeitto käyttöön

Teppo Vesalainen suosittelee pakkasilla maskipeiton käyttöä.

– Autojen moottorit ovat pienempiä kuin ennen, minkä johdosta polttoainetta kuluu vähemmän, mutta myös hukkalämpöä syntyy vähemmän.

– Maskipeiton ansiosta moottori ja auton sisätilat lämpiävät nopeammin ja mikäli autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, maskipeitto vähentää myös lisälämmittimen käyntiaikaa ajon aikana.

Maskipeiton hyödyt näkyvät siis autoilijan kukkarossakin. Vesalainen varoittelee virittämästä entisaikojen malliin pahvinpalaa maskiin. Vahinkojen välttämiseksi nykyautoon on parasta hankkia merkkikohtainen maskisuoja.

Hyytynyt auto tien poskessa.
Matka jäi kesken.Elina Kaakinen / Yle

Pakkaset yllättävät

Teppo Vesalaisen mukaan joka vuosi pakkaset näyttävät tulevan osalle autoilijoista yllätyksenä. Autoliiton operaatio Lumihiutale ja sen tehostettu valmius päättyivät tänä vuonna juuri ennen paukkupakkasia. Apua on kuitenkin tarjolla Autoliiton palvelunumerosta 0200-8080 joka päivä ympäri vuorokauden.

Moni ei tule ajatelleeksi, kun lähtee lämmitetyllä autolla liikkeelle, että kylmä tulee todella nopeasti, jos auto hyytyy.

Teppo Vesalainen

– Hyvä kuitenkin, että pakkaset eivät tulleet joulun aikaan, kun tien päällä oli paljon autoja ja tehtiin pitkiä matkoja. Jos tien päälle pitää jäädä, on se kuitenkin parempi kymmenen minuutin työmatkalla kuin pitkällä matkalla.

Oli matka pitkä tai lyhyt, pakkasiin kannattaa varautua.

– Jos syystä tai toisesta matkaa pysähtyy tien päälle, on tosi tärkeää, että autosta löytyy lämmintä vaatetta. Moni ei tule ajatelleeksi, kun lähtee lämmitetyllä autolla liikkeelle, että kylmä tulee todella nopeasti, jos auto hyytyy.

"Linja auki"

Antti Valkonen puolestaan teroittaa tien poskeen jääneille autoilijoille yhtä tärkeää seikkaa. Puhelinta ei saisi pitää varattuna, kun apua on matkalla. Asiaa voi päivitellä puolisolle tai kaverille myöhemmin.

– Tärkeää on, että saamme sinut kiinni ja tiedämme missä todellisuudessa olet. Tai tilanne siinä tapauksessa, jos sinua ei löydykään. Huomioitavaa on myös se, että pakkasessa kännykän akku kuluu nopeasti ja voi olla että akku loppuu juuri silloin, kun sinut pitäisi löytää tai tarvitset lisää apua, neuvoo Valkonen.