Paukkupakkaset eivät vielä riitä – virallisista jääteistä auki vasta yksi

Kipakat pakkaslukemat paksuuntavat jäätä vauhdilla, mutta jäänpaksuus ei vielä riitä jääteiden avaamiseen muualla kuin aivan pohjoisessa. Suomen kolmesta virallisesta jäätiestä on ehditty avata vasta pohjoisin, Kemijärven Räisälän jäätie.

Kotimaa
Auto ylittämässä vetistä jäätietä.
Miikka Miinala / Yle

Koko Suomessa paukkuu nyt pakkanen. Lauhan syksyn vuoksi jäätalvi on kuitenkin vasta alussaan, eikä esimerkiksi virallisista jääteistä ole avattu kuin pohjoisin.

Liikennevirasto ylläpitää Suomessa kolmea virallista jäätietä: Kemijärven Räisälän jäätietä, sekä Hailuodon jäätietä Oulunsalossa ja Kolin jäätietä Lieksassa.

Kemijärven Räisälän jäätie avattiin tällä viikolla, mutta senkin kantavuus on rajoitettu 4,5 tonniin. Hailuodon jäätie on suljettuna. Viime talvena sitä ei saatu auki ollenkaan.

Sisävesillä pisin ja merkittävin jäätie on Pielisen jäälle rakennettava Kolin jäätie, joka lyhentää Lieksan ja Kolin välistä yhteyttä kymmenillä kilometreillä.

Sitäkään ei vielä ole pystytty avaamaan – SYKE:n mittausten mukaan jäätä oli Pielisen mittauspisteessä sunnuntaina 3.1. vasta parikymmentä senttiä. Jäätien avaamiseen teräsjäätä pitäisi olla tuplasti enemmän.

Jääkartoissa vielä nolliakin

Jääteitä ylläpitävät muun muassa yksityiset tieosuuskunnat sekä kunnat ja kaupungit eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Etelä-Savossa ja muualla järvi-Suomessa jäätiet ovat talvisin tärkeitä kulkuväyliä.

Suomen ympäristökeskuksen jäätilannekartan mukaan jäätä on kuitenkin alueella vielä varsin ohuelti. Monin paikoin jääkarttojen lukema on nolla.

– Nolla ei tarkoita sitä, että järvi olisi sula. Järvi voi olla jäässä, mutta jää saattaa olla niin ohutta, ettei mittaaja uskalla vielä mennä sille, kertoo hydrologi Heidi Sjöblom SYKE:stä.

Sjöblomin mukaan tämänhetkiset -15 – -25 asteen pakkaset paksuunnuttavat jäätä jopa viiden sentin vuorokausivauhdilla. Suurten järvien selillä voi kuitenkin pakkasista huolimatta olla vielä hyvinkin ohuita paikkoja tai jopa sulia.