Ravitsemusterapeutti: "Täysjyväleivän voi pilata väärillä leivänpäällisillä"

Leivän syöminen on ravitsemusasiantuntija Anna Karan mukaan vähentynyt, vaikka olemmekin kansana edelleen leivän perään. Oikein valitut levitteet, leikkeleet, juustot ja kasvikset eivät tee väärin valitusta leivästä terveellistä.

terveys
Ruisleipä.
Yle

Leipä kuuluu suomalaiseen ruokapöytään. Jos leipää kuluu useita viipaleita päivässä, kannattaa pohtia leivän ja leivänpäällisten laatua.

– Jos vain vatsa kestää, niin kyllä täysviljatuotteet ovat suositeltavia. Täysjyväkaura, -ruis ja -vehnä ovat parempia kuin niin sanotut höttöhiilarit, jotka imeytyvät nopeasti. Toinen tärkeä asia leivässä on suolan määrä, kannattaa valita leipiä joissa suolaa on enintään yksi prosentti. Erityisesti ulkomailta tuoduissa leivissä voi olla runsaasti suolaa.

Yhtä tärkeä kysymys on leivän päälle laitettavat höysteet. Erityisesti jos leipää syö paljon, kannattaa levitteeksi kannattaa valita sellainen, josta saa pehmeitä rasvahappoja. Runsasrasvainen margariini on levitteistä paras vaihtoehto.

– Hyvän levitteen voi toki tehdä itse sekoittamalla esimerkiksi yhden osan voita, yhden osan öljyä ja yhden osan vettä. Öljyn ansiosta levitteessä on runsaasti pehmeää rasvaa. Myös osa kasvislevitteistä, kuten hummus tai maustamattomat maapähkinälevitteet, sisältävät paljon öljyä. Huonoin vaihtoehto on voi, koska siinä on runsaasti kovaa rasvaa, Kara toteaa.

Höttöleivän voi saada tuunaamalla paremmaksi, muttei riittävän hyväksi. Leivän valinta on tärkeä suositusten kannalta.

Anna Kara

Täysjyväleivän terveysvaikutukset voi pilata väärillä leivänpäällisillä. Näin käy, jos valitsee leivän päälle voita ja vaikkapa meetvurstia, jolloin suolojen määrät kasvavat korkeiksi.

– Ravitsemuksen näkökulmasta leivän syömisessä kannattaa miettiä suolan määrää sekä rasvan ja kuidun laatua. Kaikilla näillä palikoilla vaikutetaan kokonaisuuteen.

Suolataakkaa ja rasvojen määrää voi vähentää

Juusto on hyvä kalsiumin ja proteiinin lähde, mutta helposti myös kovan rasvan ja suolan lähde.

– Kannattaa kiinnittää huomiota tuotteessa olevaanSydänmerkkiin (siirryt toiseen palveluun). Juustoissa rasvan rajan pitäisi olla 17 prosenttia ja suolaa alle 1,2 prosenttia.

Satunnainen vaalea herkkuleipä metwursteineen ja juustoineen ei kaada hyvää ravitsemusta.

Anna Kara

Leikkeleiden kirjo valtava ja niidenkin valintaan ravitsemusasiantuntija antaa yksinkertaisia ohjeita. Sydänmerkkiin huomion kiinnittäminen auttaa parempaan valintaan.

– Jos leikkeleessä ei ole merkkiä, pitöisi silloin valita tuote, jossa rasvaa on enintään neljä grammaa ja suolaa enintään kaksi grammaa. Prosessoituja lihatuotteita tosin suositellaan vähennettävän.

Ravitsemusasiantuntija Anna Kara ei haluaisi lähteä kieltämään mitään tai välttelemään jotain, sillä kokonaisuus ratkaisee.

– Satunnainen vaalea herkkuleipä metwursteineen ja juustoineen ei kaada hyvää ravitsemusta – mutta jokapäiväisenä valintana se tuo ruokavalioon runsaasti kovaa rasvaa ja suolaa. Jos leipä- ja leivänpäällisvalintoihin haluaa tehdä muutoksia, kannattaa tehdä ne pikkuhiljaa, yksi muutos kerrallaan, jotta makuaisti tottuu. Leivän päällä olevat kasvikset auttavat lisäämään kasvisten määrää ruokavaliossa.

– Höttöleivän voi saada tuunaamalla paremmaksi, muttei riittävän hyväksi. Leivän valinta on tärkeä suositusten kannalta.