Alkon yllätysjuoman menekki ponnahti +95% – silti myynti pudonnut jo kahdeksan vuotta peräkkäin

Alkon kaikkien aikojen myyntiennätys oli 2007. Siihen asti myynti nousi vuosi vuodelta.

Kotimaa
Grafiikka Alkon litramyynnin kehitksestä.
Yle Uutisgrafiikka

Valtiollisen viinakauppiaan Alkon myynnin alamäki jatkui viime vuonnakin. 2015 oli kahdeksas perättäinen miinusvuosi. Litramyynti laski 2,8 prosenttia. Miinus on samaa suuruusluokkaa aiempien vuosien kanssa.

Alkon kaikkien aikojen myyntiennätys osuu vuoteen 2007. Silloin pitkäripaisen kautta kulki juomia 113,5 miljoonaa litraa. Viime vuonna jäätiin 94,0 miljoonaan litraan. Vähennystä ennätysvuodesta on 17 prosenttia. Alkon kokonaismyynti putosi viime vuonna 2000-luvun alun lukemiin.

Kuohuviinien menekki nousi

Juomaryhmistä kirjattiin menekin laskua lähes kaikille. Puna- ja valkoviinit niiasivat kolmisen prosenttia, vodkat ja viinat 3,5 prosenttia ja siiderit lähes 11 prosenttia.

Kasvua kertyi viime vuonna vain kuohuviineille (+5%), roseeviineille (+1%) ja alkoholittomille juomille (+95%). Kuohareiden myyntiplussa on pieni ilouutinen Alkolle, sillä niiden osuus kaikesta litramyynnistä on aika matala. Esimerkiksi valkoviinejä menee neljä kertaa enemmän.

Alkoholittomien juomien myynti kasvoi komeasti , mutta se selittyy pitkälti matalalla lähtötasolla. Niiden osuus kaikesta litramyynnistä on edelleen alle prosentin. Muutos on silti selkeä. 2014 alkoholittomien myynti nousi 3 prosenttia ja 2013 lähes 7 prosenttia. 2011 ja 2012 myynti laski.

Alkoholittomien suosion nousua selittää myös Alkon panostus niiden myyntiin.

– Alko on saanut asiakkailta paljon toiveita alkoholittomista tuotteista. Alko lanseerasi touko-kesäkuun 2015 vaihteessa uuden alkoholittomien konseptin ja valikoima käsittää noin 60 tuotetta, kertoo Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen.

Alkon myynninlasku heijastaa yleistä alkoholin käytön vähenemistä Suomessa. Kokonaiskulutus on laskenut vuodesta 2007 lähtien. Mietojen viinien ja mallasjuomien osuus tilastoidusta kulutuksesta on noussut, kun samaan aikaan väkevien juomien osuus on vähentynyt. Väkeviä alkoholijuomia kulutetaan vähemmän kuin 1970-luvulla.

Osansa laskulla on Suomen taantumalla. Suomen talous alkoi yskiä samoihin aikoihin kuin Alkon myynti kääntyi nyt jo kahdeksan vuotta kestäneeseen alamäkeen.

Korhosen mielestä tilanteessa on keskeistä, että matkustajatuonti pysyy hallinnassa. Matkustajatuonnin osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta on noin 15 prosenttia ja pysynyt aika samoissa useita vuosia.