Kiekkokulta toi kaivattua iloa taloustaantuman keskelle – kuin takauma vuodesta -95

Nuorten kiekkokultaa on juhlittu viime päivinä railakkaasti kaduilla ja sosiaalisessa mediassa. Tutkijan mukaan mestaruus toi kansalle kaivattua valoa ja iloa keskelle taloustaantumaa. Suurta liikehdintää selittää myös kisojen laaja näkyvyys mediassa.

viihde
Kultajuhlat Helsingissä.
Kannattajat kokoontuivat juhlimaan kiekkokultaa Helsingissä loppiaisena.Lehtikuva

Finaali-iltana halli oli tupaten täynnä, kuppilat pullistelivat ja kotisohvat täyttyivät nuorten leijonien innokkaista kannattajista.

– Urheilulla ja urheilumenestyksellä on suuri merkitys suomalaisille. Ihan jo kansallistunteen kohottajana, Pohjois-Savon urheiluakatemian sosiaalipsykologi Johanna Tikkanen sanoo.

– Jos urheilulla ei olisi merkitystä, se ei varmasti vaikuttaisi meihin näin, hän jatkaa.

Kiekkohuumasta nauttivaa väkeä ei haitannut edes paukkupakkanen. Loppiaisen voitonjuhla keräsi Helsingissä valtavan määrän ihmisiä.

Karnevaalitunnelma toi tutkijalle mieleen vuoden 1995, jolloin Suomi voitti MM-kultaa jääkiekossa. Myös tuolloin Suomea piinasi kasvava työttömyys, eikä talouden taantuma tuntunut päästävän otteestaan.

Pakkanen puri pakaroita suihkulähteellä

Erona viime päivien juhlintaan oli, ettei pakkanen purrut pakaroita suihkulähteellä vuonna 1995.

– Elettiin samanlaisia aikoja eli paljon negatiivisia asioita oli pinnalla. Sitten kun jotain hyvää tapahtuu, siitä halutaan ja on hyvä että siitä voidaan nauttia, Tikkanen summaa.

Osaltaan kiekkohuumaa selittää laaja näkyvyys mediassa.

– Ihmiset pitävät tarinoista. Nyt julkistettiin pelaajakortteja ja tehtiin poikia tutuiksi olohuoneissa, Tikkanen innostuu.

Ilmiö että koko Suomi voitti on havaittavissa

Tikkanen näkee, että kisoista muodostui monille matka, jota oli mukava kulkea yhdessä pelaajien kanssa. Nuoret pelaajat olivat avoimia ja paljon mediassa esillä.

– Ja tämä matkahan päättyi sitten vielä parhaalla mahdollisella tavalla.

Tikkanen kuvaa suomalaisia menestyshulluksi kansaksi. Suomessa jokainen ottaa mestaruudesta osansa. Sosiaalinen media tuo pöhinään mukaan nekin, jotka eivät kaukalon laidalla viihdy tai sinne ennätä.

– Laaja näkyvyys mediassa ja onnistuneesti rakennetut kisat, kyllä ne paljolti tätä suurta liikehdintää myös selittävät, Tikkanen sanoo

– Ilmiö, että koko Suomi voitti, on selkeästi havaittavissa.