Uuden auton akun vaihto saattaa vaatia auton tietokoneeseen perehtymistä

Auton akkuja vaihdetaan pakkaskeleillä kovaa tahtia. Hyytynyt vanha patteri vaihtuu vanhaan autoon nopeasti, uusissa autoissa vaihtoon saattaa tärväytyä puolikin tuntia.

tekniikka
Mika Markuksela
Tuomas Hirvonen / Yle

Pakkanen ei yllättänyt akkualalla työskenteleviä. Tänä vuonna kylmät kelit sattuivat vuoden alkuun.

– Työtä tuntuu nyt piisaavan, sanoo Mika Markuksela Oulun Akkutalosta.

Pakkasiin voi varautua kotikonsteinkin. Latauslaite ei ole kallis investointi.

– Kun pakkasjakso on tulossa, akun voisi varata kunnolla. Jos akku ei ole kovin vanha, ei ainakaan heti ole tulossa ongelmia, uskoo Markuksela.

Akku on kulutusosa, joka vanhenee ja täytyy vaihtaa säännöllisesti.

– Jos akulla alkaa olla ikää enemmän kuin viisi vuotta, se kannattaa vaihtaa, sanoo Markuksela.

Jos haluaa tietää varmasti akun kunnon, se vaatii pistäytymistä alan liikkeessä.

– Kun jännite alkaa olla lähellä 12,3 volttia ja on pakkasta tiedossa voi olettaa vaikeuksia. Latauksella voi ainakin tekohengittää hetken aikaa, neuvoo Markuksela.

Jos akulla alkaa olla ikää enemmän kuin viisi vuotta, se kannattaa vaihtaa.

Mika Markuksela

Akku on usein piilossa

Ennen vanhaan auton akku löytyi helposti konepellin alta. Nykyään se on usein piilotettu muovisuojien alle, akku voi löytyä myös takakontista. Akkutalon pihalla auto odottaa uutta akkua, lähes kolmenkymmenen asteen pakkasessa akunvaihto sujuu ammattimieheltä tuskailematta. Räikkä laulaa ja mutterit kiristyvät jouhevasti avokäsin.

– Vuosien varrella nahka on parkkiintunut. Kaikkeen tottuu, miettii Markuksela.

Mitä uudempi auto, sen varovaisempi pitää olla niin muoviosien ja elektroniikan takia. Esimerkiksi Audeissa akun vaihto vaatii auton diagnostiikkaan sukeltamista. Vaikeimmat tapaukset Markuksela luettelee nopeasti.

– Audit, BMW ja jenkkiautot. Renaultiin akun vaihto vei juuri puoli tuntia.

Työn alla oleva diesel Saabiin olisi hyvä laittaa 80 amperitunnin akku. Mutta eipä se onnistukaan, tehokkaampi akku ei mahdu muovikoteloon.

– Nyt on pakko laittaa pienempi akku, kun koteloon on tehty tuollainen koristemutka, harmittelee akkumies.

Akun vaikean sijoittelun takia perinteinen kaapelikäynnistys saattaa jäädä monelta tekemättä.

– Saisi EU puuttua tuohonkin asiaan, nauraa Markuksela.