Pakkanen moninkertaisti hinauspalvelun ja akkukaupan kiireet: "Nyt pidetään vähemmän kahvitaukoa"

Paukkupakkaset hyydyttävät autoja maanteille. Seuraukset näkyvät niin hinauspalveluissa kuin akkuliikkeissäkin: asiakkaita riittää.

Kotimaa
Antti Valkonen operoi hinausautoa.
Olli Koski / Yle

Hinauskuljetus J. Palmilla on liikenteessä neljä lavahinausautoa ja kaksi raskasta hinausautoa eteläisen Hämeen alueella. Loppiaisena hinureilla oli yli 40 keikkaa ja torstainakin on hinattu autoja niin paljon kuin on ehditty.

Töitä on teettänyt varsinkin raskaan kaluston jääminen teille, kertoo toimistotyöntekijä Sari Paloneva tutkaillen kirjattuja tietoja hinauksista.

Vanha ja likainen akku lattialla
Tämä ensiasennusakku kesti jopa 7 vuotta ennen kuin kunnon pakkanen laittoi sen polvilleen.Miki Wallenius / Yle

– Öljyt pihalla ja vaihteisto hajalla muun muassa.

Matkanteko on monelta jäänyt kesken, kun autojen akut eivät ole kestäneet tai polttoainejärjestelmät ovat jäätyneet.

– Hinaustarve on ollut kaksin-kolminkertainen verrattuna tavalliseen, lämpimämpään talvipäivään. Käynnistymättömyys on yleisin syy, ja todennäköisin vika on ollut akussa, eli apuvirtaa on annettu usein.

– Nyt pidetään vähemmän kahvitaukoa: jos joku jää maantielle, on siellä niin kylmä, ettei asiakasta voi jättää pitkäksi aikaa odottamaan, sanoo Paloneva.

Mylläkkää akkuhyllyllä

Pakkaset ovat tuoneet vipinää akkuliikkeisiin. Vuosikymmeniä toimineesta Hämeen Akku Oy:stä kerrotaan, että etenkin uuden auton akku pettää herkästi pakkasella.

– Olemme joutuneet palkkaamaan lisää väkeä töihin. Hinuri heittää pihaan koko ajan autoja, ja valtaosa simahtaneista on ensiasennusakkuja, kertoo Juuso Pitkänen Hämeen Akku Oy:stä.

Riihimäen Dini Auto Oy:n yrittäjä Janne Pekkarinen vahvistaa, että kiirettä pitää.

– Ihan suoraan se on lämpömittariin sidoksissa tuo mylläkkä akkuhyllyllä. Akkumyynti nelinkertaistuu, kun pakkanen menee yli kahdenkymmenen. Nyt ostetaan akkuja laidasta laitaan: kaikki vehkeet hyytyvät, niin työkoneet kuin mopoautotkin.