Euroopan suurin sarjakuvafestivaali nöyrtyi painostuksen edessä – kelpuutti vastahakoisesti myös naisia palkintoehdokkaiksi

Ranskassa järjestettävä Angoulêmen sarjakuvafestivaali on joutunut seksismisyytösten myrskyn silmään. Kun festivaali paljasti ehdokkaat elämäntyöpalkinnon saajaksi, ei listalta löytynyt ensimmäistäkään naista. Naispiirtäjät vaativat festivaalia boikottiin, ministerit ärähtivät ja joukko nimekkäitä miehiä veti nimensä ehdokaslistalta. Lopulta järjestäjät taipuivat, mutta pitkin hampain.

kulttuuri
Osallistujat selailevat sarjakuva-albumeita Angoulêmen sarjakuvafestivaaleilla.
Osallistujat selailevat sarjakuva-albumeita Angoulêmen sarjakuvafestivaaleilla.Caroline Blumberg / EPA

Angoulêmen sarjakuvafestivaali on järjestetty vuodesta 1974 lähtien. Koko sen historian aikana festivaalin elämäntyöpalkinto Grand Prix on myönnetty naiselle vain yhden kerran. Toista kertaa ei ollut luvassa tänäkään vuonna.

Ranskalainen kulttuuriväki, naissarjakuvapiirtäjien järjestö ja lukuisat feministit nousivat internetin barrikadeille välittömästi, kun festivaalin jury toissapäivänä julkisti 30 nimen listansa Grand Prix'n voittajaehdokkaista. Joukossa ei ollut yhtään naista.

Sarjakuva-alan seksismiä vastustava järjestö BD Égalité (siirryt toiseen palveluun) vaati heti festivaalia boikottiin. Useat ranskalaisministerit ilmaisivat vaatimukselle tukensa Twitterissä (siirryt toiseen palveluun) ja festivaali sai osakseen suoranaisen ryöpyn sovinismia tursuavia pilakuvia ja tuohtuneita mainintoja sosiaalisessa mediassa (siirryt toiseen palveluun).

Lukuisat Euroopan laatulehdet tivasivat festivaalilta järkeviä perusteita miehiselle linjalleen, mutta selitykset eivät voittaneet yleisöä puolelleen. Päätöstä perusteltiin muun muassa Le Monden haastattelussa huomauttamalla, ettei Louvressakaan juuri ole naistaiteilijoiden töitä.

Lähes puolet ehdokkaista veti nimensä listalta

Kulttuuriskandaali sai uusia kierroksia nopeasti. Lähes puolet ehdokkaaksi nimetyistä miehistä ilmoitti, etteivät he ole käytettävissä, kun palkintoa jaetaan. Vetäytyneiden ehdokkaiden joukossa ovat muun muassa Milo Manara, Daniel Clowes, Joann Sfar ja Riad Sattouf.

Monet heistä ovat ottaneet asiaan vahvasti kantaa Facebookissa ja Twitterissä. Heidän mielestään festivaaliorganisaatio on täysin vieraantunut alan nykytodellisuudesta.

– Huomasin ilokseni, että olen pääpalkintoehdokkaana Angoulêmessa. Minua kuitenkin vaivaa, että listalla on vain miehiä, vaikka moni suuri taiteilija ansaitsisi olla mukana. Annankin mieluummin paikkani esimerkiksi Rumiko Takahashille, Julie Doucetille , Anouk Ricardille, Marjane Satrapille tai Catherine Meurisselle, päivitti (siirryt toiseen palveluun) Sattouf.

Seksismisyytösten ristituleen päätynyt festivaali taipui lopulta; tavallaan. Se julkisti eilen keskiviikkona lausunnon (siirryt toiseen palveluun), jossa lupasi ottaa ehdokaslistalle Marjane Satrapin ja Posy Simmondsin. Heistä molemmat ovat olleet ehdolla aiemminkin.

Angoulêmen kilpajury veti kuitenkin maton omien jalkojensa alta painottamalla samassa yhteydessä, että molemmat naistaiteilijat saivat listaa laadittaessa erittäin vähän ääniä. Lausunnossa myös verrataan festivaalin Grand Prix -palkintoa sarjakuvan Rock and Roll Hall of Fameen. Festivaalin (mies)järjestäjien mielestä maailmassa ei vain ole riittävästi meritoituneita, naispuolisia sarjakuvapiirtäjiä. "Sarjakuvan historiaa ei voi uudelleenkirjoittaa", puolustautuu festivaali.