1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Lada liikkui pakkasella: "Öljyt kammella notkeiksi ja auto käyntiin"

Suomalaiset muistelivat Ladan luotettavia ominaisuuksia. Lada käynnistyi kylmässä, ja sen korjaaminen onnistui yksinkertaisilla työkaluilla.

Kotimaan uutiset
Pakkasella Ladan moottorin saa käyntiin veivillä.
Pakkasella Ladan moottorin saa käyntiin veivillä.Jouni Pilto / Yle

Yle pyysi suomalaisilta muistoja Lada-autosta. Niitä kertyi yli 200. Pakkasella auto lähti käyntiin, ja viat oli helppo korjata.

– Joskus 80-luvulla pakkasta oli noin 30 astetta Lauttasaaressa. Naapurit eivät saaneet autojaan käyntiin aamulla. Otin Ladan takapaksista kammen, pyöritin moottorin öljyt kammella notkeiksi ja starttasin auton käyntiin.
Somevaari

– Kun pakkanen laski -15:n alle, tuntui kuin Ladat olisivat lisäntyneet maanteillä. Muut merkit jäivät talojen pihoille aamuisin käynnistysongelmien takia.
Korkki

– Eräänä aamuna oli 27 astetta pakkasta, ja töihin piti lähteä. Muutama lämmittimellä varustettu länsiauto ei suostunut lähtemään käyntiin, mutta minun Ladani käynnistyi kylmiltään pienen starttauksen jälkeen. Syyksi epäilin sitä, että Lada pelkäsi joutuvansa Siperiaan, jos ei käynnistyisi.
Ari, Pori

– Kun pakkasta oli 35 astetta, lämppärin säätövaijeri katkesi. Sukkasillaan piti ajaa ja kaapparin ikkuna auki, ettei hikeen olis tukahtunut. Vaimollakin oli yläosassa vain rinsikat. Kajaanissa liikennevaloissa joku oli Mersalla rinnalla, ukon eukolla oli turkki päällä ja Mersan ikkunat jäässä. Kävi kyllä vähän sääliksi rikasta.
Lada 1200L

– Ladahan tunnetusti lähti käyntiin vaikka missä yllätyspakkasissa. Äitini aina sanoi: "täytyy muistaa, ettei saa antaa liikaa ryyppyä" ja "nyt lupasi jo, kohta lähtee, nyt lupasi jo". En tietysti ymmärtänyt autoista mitään, mutta opin itsekin kuulemaan, milloin auto "lupaa" ja kuinka "kohta lähtee"
Lujaa Laatua Lada vm-75

– Opin tuntemaan ja paikallistamaan ajoneuvomme viat ja häiriötilanteet äänten ja kolinoiden perusteella. Korjaaminen oli siksi yksinkertaista ja helppoa. Osasin kertoa jo huoltoon viedessä, missä vika on.
Mamma55

Ladan taka-akselin vaihdossa tärkeimpiä työkaluja olivat leka ja rautakanki!

Sakarias

– Paras muisto Ladasta (1200S) oli, ettei se koskaan jättänyt tielle. Se oli yksinkertainen, helppo huoltaa itsekin. Mistä muusta automallista pystyi esimerkiksi säätämään jakopään ketjun kireyden lähes "pajatyökaluilla"? Toisaalta kaikkia pikkuvikoja oli turha korjaillakaan. Eivät ne menoa hidastaneet.
Punainen 1200S

– Minulla oli 70-luvun puolivälin jälkeen kaksikin Ladaa. Ne jäivät muistoihini tee-se-itse miehen autoina. Jonkin verran virittelin kumpaakin. Rakentelin niihin tyristorisytytysjärjestelmän. Ensimmäinen versio oli vähän epävakaa. Voltit nousivat noin 750:een, ja konehuone välkkyi kuin jouluvaloissa. Kaikki sytytyskaapelit räiskivät läpi. Kone kyllä kävi.
Ville

– Sain Ladan käyttööni ja halusin rallirattia. Hain autotallin grillistä mustan, peltisen kolmisakaraisen peltijalan. Väänsin baarijakkaraa vasten kupariputkesta kehän, popniittasin grillin jalustaan ja kävin alkuperäisen pakeliittiratin kimppuun rautasahalla. Porasin kolme reikää jäljelle jääneeseen pakeliittiin ja vedin kolmella peltiruuvilla virityksen kiinni. Ostin Lompolontien Finnoililta mustaa sähkömiehen teippiä, jolla verhoilin ruostuneen kolmihaaran piiloon. Lopun kruunasi samalta huoltamolta ostamani Lada-avaimenperästä irrotettu laivalogo. Katsastus olisi vasta puolen vuoden päästä, joten baanalle vaan! Ratti irtosi 35 asteen pakkasessa ruuveista, ja lopputuloksena oli äidin rahapussille meno.
Väne

Lue seuraavaksi