1. yle.fi
  2. Uutiset

Yhdysvaltalainen harjoitusohjus palautettiin Naton sotaharjoituksista Kuubaan

Ei ole selvillä, miksi ohjus päätyi harjoitusten jälkeen Kuubaan. Viranomaiset tutkivat oliko kyse tahallisesta teosta, kuten vakoilusta. Asiantuntijat sanovat olevansa hämmentyneitä tapauksen käänteiden vuoksi.

Ulkomaat
Yhdysvaltojen ilmavoimen sotilaat kantavat Hellfire-harjoitusohjusta sotilastukikohdassa Nevadassa.
Yhdysvaltojen ilmavoimen sotilaat kantoivat Hellfire-harjoitusohjusta sotilastukikohdassa Nevadassa, Yhdysvalloissa kesäkuussa 2008.Lance Cheung / Yhdysvaltain ilmavoimat

Naton sotaharjoituksissa Espanjassa käytetty Yhdysvaltalainen Hellfire-harjoitusohjus päätyi tuntemattomasta syystä Kuubaan vuonna 2014. Kyseisessä ohjuksessa ei ollut räjähteitä.

Asiasta kertoo Wall Street Journal -sanomalehti (siirryt toiseen palveluun), joka viittaa asiasta perillä oleviin ihmisiin. Nimettömänä pysytellyt yhdysvaltalaisviranomainen vahvisti tapauksen uutistoimisto AP:lle.

WSJ:n mukaan tapaus on hämmästyttänyt tutkijoita ja asiantuntijoita. Yhdysvallat on yrittänyt saada Kuubaa palauttamaan ohjuksen. Samaan aikaan liittovaltion tutkijat ovat yrittäneet selvittää muun muassa ohjuksen rahtikirjoista, oliko tapauksessa kyse sarjasta möhläyksiä vai tahallisesta rikollisten tai vakoilijoiden teosta. Esimerkiksi mahdollista lahjusten ottamista selvitetään.

Tutkinta on kuitenkin WSJ:n mukaan ollut hidasta, sillä tärkeimmät johtolangat ovat Euroopassa, missä todisteita on kerättävä diplomaattikanavien kautta, ja prosessi voi viedä vuosia. Samaan aikaan, kun ohjus päätyi Kuubaan, Yhdysvallat neuvotteli salassa sen kanssa suhteiden normalisoinnista.

Espanjasta Saksan ja Ranskan kautta Kuubaan

Ohjuksen valmistaja Lockheed Martin lähetti sen Orlandosta, Floridasta alkuvuodesta 2014 Naton sotaharjoituksiin Espanjassa saatuaan luvan Yhdysvaltain ulkoministeriöltä.

Ohjusta käytettiin harjoituksissa, kuten oli tarkoituskin. Sen jälkeen se kuitenkin jostain syystä kuljetettiin kuorma-autolla Madridiin, mistä se oli tarkoitus lennättää Frankfurtin kautta takaisin Floridaan.

Ensimmäistä lentoa lastanneet virkailijat kuitenkin huomasivat, että ohjus ei ollutkaan rahdin mukana. Kävi ilmi, että ohjus oli lastattu Air Francen kuorma-autoon, ja kuljetettu Pariisiin Charles de Gaullen lentokentälle.

Kun Madridissa selvisi ohjuksen sijainti, se oli jo matkalla kohti Havannaa muun rahdin joukossa Air Francen koneessa.

Rahti oli merkitty selvästi

Ohjuksen kuljetuslaatikkoon oli selkeästi merkitty sen sisältävän tavaroita, joiden maastavienti on tiukasti rajoitettua ja valvottua. Kaikkien rahdinkäsittelijöiden olisi pitänyt ymmärtää merkinnöistä, että kyse eiollut tavallisesta rahdista, WSJ:n lähteet kertovat.

Hellfire-ohjuksilla aseistettu miehittämätön Predator-lennokki taistelulennolla Etelä-Afganistanissa vuonna 2008.
Hellfire-ohjuksilla aseistettu miehittämätön Predator-lennokki taistelulennolla Etelä-Afganistanissa vuonna 2008.Everstiluutnantti Leslie Pratt / Yhdysvaltain ilmavoimat

WSJ:n lähteiden mukaan Kuuban viranomaiset huomasivat merkinnät ohjuslaatikon saavuttua maahan ja takavarikoivat laatikon. Suurin piirtein vuoden 2014 kesäkuussa Lockheed Martin huomasi, että ohjus oli kateissa, ja todennäköisesti Kuubassa, minkä jälkeen yhtiö ilmoitti asiasta Yhdysvaltain viranomaisille.

Teknologia saattaisi päätyä vääriin käsiin

Hellfire-ohjukset ovat ilmasta maahan laukaistavia ohjuksia, jotka alun perin suunniteltiin käytettäviksi helikoptereista. Myöhemmin niitä on kuitenkin käytetty osana miehittämättömien lennokkien aseistusta terrorisminvastaisissa operaatioissa.

Yhdysvaltalaisviranomaiset ovat huolissaan siitä, että Kuuba saattaisi tarjota ohjuksen sensori- tai maaliinohjausteknologiaa toisille maille, kuten Kiinalle, Pohjois-Korealle tai Venäjälle.

Vieraat valtiot haluaisivat päästä käsiksi ohjuksen teknologiaan kehittääkseen vastatoimia ohjuksia vastaan tai parantaakseen omia ohjusjärjestelmiään. Ne saattaisivat myöhemmin myös myydä vastaavanlaista teknologiaa avoimesti, esimerkiksi maille, joihin Yhdysvallat ei sitä myisi.

Aseteknologiaa päätyy vääriin paikkoihin

WSJ:lle puhuneiden yhdysvaltalaisviranomaisten mukaan ohjuksen katoaminen on erittäin epätavallista.

Hellfire-ohjuksen katoaminen on pahin WSJ:n lähteiden muistama hairahdus aseteknologian kansainvälisissä rahtikuljetuksissa. Lehden mukaan on olemassa tapauksia, joissa arkaluonteista teknologiaa on kadonnut kuljetuksen aikana, mutta on lähes ennenkuulumatonta, että tällainen lähetys päätyisi Kuuban kaltaiseen maahan.

Joka vuosi tapahtuu yli 1 500 mahdollista aseidenvientirajoituksia rikkovaa tapausta. Näistä suurin osa on tapauksia, joissa rahti on lähetetty väärään paikkaan.

Yhdysvaltain laivaston sotilaat kiinnittävät Hellfire-ohjusta Sea Hawk -helikopteriin sotaharjoitusten aikana Norfolkin tukikohdassa.
Yhdysvaltain laivaston sotilaat kiinnittivät Hellfire-ohjusta Sea Hawk -helikopteriin sotaharjoitusten aikana Norfolkin tukikohdassa Yhdysvalloissa syyskuussa 2011.Tiedotusspesialisti Scott A. Raegen / Yhdysvaltain laivasto

Lockheed saattaisi joutua maksamaan miljoonakorvaukset

Useat WSJ.lle puhuneet asiantuntijat ja viranomaiset pitivät kaikkein hämmentävimpänä tapauksessa sitä, miten yksikään rahtia käsitellyt työntekijä ei kiinnittänyt huomiota ohjuslaatikon rahtimerkintöihin ja siihen, että laatikko oli matkalla jonnekin muualle, kuin minne sen oli tarkoitus.

Jos ohjuksen lähetys väärään paikkaan oli tarkoituksellista, se saattaisi rikkoa paitsi aseidenvientirajoituslakeja myös Kuuban-vastaisia pakotteita. Yhdysvaltalaisten aseiden vienti on kielletty yli 25 maahan ja Kuuba lisättiin tälle listalle vuonna 1984.

Jos taas käy ilmi, että kyse oli inhimillisestä erehdyksestä, rikostutkinta lopetettaisiin ja Yhdysvaltain ulkoministeriön pitäisi päättää, vaatiiko se Lockheed Martinilta korvauksia tapauksen johdosta. Aiemmissa vientirajoitusten rikkomustapauksissa vastuulliset yhtiöt ovat joutuneet maksamaan miljoonakorvauksia.

WSJ yritti saada kommenttia tapaukseen liittyen muun muassa asianomaisilta lentoyhtiöiltä, muun muassa Kuuban suurlähetystöltä, Lockheed Martinilta ja Yhdysvaltain ulkoministeriöltä. Kaikki kieltäytyivät kommentoimasta tai heitä ei tavoitettu.

Lähteet: AP, Yle Uutiset

Lue seuraavaksi