Akkukauppiaalle tuli joulu – akut revitään käsistä

Paukkupakkaset pistivät akkukaupan liikkeelle. Paikoin akut ovat jopa loppuneet kesken.

Kotimaa
Akkuhuollon pihalla riittää liikennettä.
Tapani Holm

– Nyt meille akkukauppiaille koitti joulu. Ja se näyttää yhä vain jatkuvan, yrittäjä Tapani Holm autosähköliike Aditasta hehkuttaa.

Akkumyyjien joulu alkoi Etelä-Suomessakin päivää ennen loppiaista. Paukkupakkaset hyydyttävät tuhansia autoja pihoihin ja kaduille.

Apukäynnistyslaitteita kaupan hyllyssä
Apukäynnistyslaitteita myymälässä.Tapani Holm

Holmin mukaan tilannetta pahensi se, että pakkanen osui juhlapyhien tienoille. Autot seisoivat kylmissään eikä niillä juurikaan ajeltu. Heikko akku ei sitä kestä.

– Tällä hetkellä palvellaan jonottamisen kautta; etukäteen ei aikoja pysty varaamaan. Jonotusaika on vartista puoleentoista tuntiin. Olemme myyneet 400–500 akkua päivässä, Holm kertoo.

Aditan koko vuoden akkumyynti pyörii 7 000–10 000 kappaleen välillä.

Esimerkiksi Suomen suurin akkumyyjä Motonet kertoo myyneensä tällä viikolla saman verran akkuja kuin normaalisti kahdessa kuukaudessa. Kysyntä on jakautunut melko tasaisesti eri paikkakunnille.

Motonetin mukaan akkujen suuresta kysynnystä huolimatta niitä on pystytty toimittamaan hyvin. Jokunen yksittäinen malli on kuulemma hetkellisesti loppunut, mutta korvaava akku on kyetty tarjoamaan tilalle.

Suomessa halvimmat akut maksavat 40 euroa ja kalleimmat jopa 350 euroa.

Akkubisnes samanlaista kuin suksikauppa

Yrittäjä Holm kertoo, että akkubisnes on samanlaista bisnestä kuin vaikkapa suksikauppa. Tavara vaihtaa omistajaa kelien mukaan.

Lisäksi rekka-autollinen tavaraa pitää tilata hyvissä ajoin etukäteen, ja akut vievät paljon varastotilaa.

– Jos pakkaskausi valtaisi koko Euroopan, Suomen akkutilanne pahenisi heti. Euroopassa on sen verran isot markkinat, ettei niitä akkuja ensimmäisenä Suomeen tuoda.

Suomen akkumarkkinat voivat yltää jopa 60 miljoonaan euroon. Vuodesta riippuen akkuja myydään 450 000–600 000 kappaletta.

Lyhyet ajot ja lämmitin syövät virtaa

Akkutehtaat laskevat akun iäksi 4–5 vuotta. Pohjolan oloissa tämä on kuitenkin puhtaasti teoreettista matematiikkaa.

Varsinkin kaupunkiajot ovat lyhimmillään muutamia kilometrejä. Lisäksi polttoaineella käyvät moottorilämmittimet ja muut sähkölaitteet syövät rajusti virtaa.

Tähän kun yhdistetään kova pakkanen, akut hyytyvät jo kolmessa, neljässä vuodessa. Ehkä enemminkin.

– Mutta eihän ihminen ajattele, että akun ikä voisi olla ehtoopuolessa ennen kuin menopeli jää ensimmäisen kerran käynnistymättä, Holm pohtii.