1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Ladalle hyvästit: ”200 markkaa vai pullo hyvää konjakkia?”

Suomalaiset muistelivat Ladasta luopumista ja sen pitämistä. Venäläiset ostivat innolla Ladoja takaisin 1990-luvulla.

Kotimaan uutiset
Ylen rekvisiitta-Lada päätyi myytiin maaliskuussa 2015.
Ylen rekvisiitta-Lada päätyi myytiin maaliskuussa 2015.Eila Haikarainen / Yle

Yle pyysi suomalaisilta muistoja Lada-autosta. Niitä kertyi yli 200. Ladasta luopuminen otti joskus koville.

– Ladasta pääsi 90-luvun alussa kätevästi ja tuottoisasti eroon. Aktiiviset ostajat jättivät tuulilasiin lappujaan ja soittelivat kotiinkin monet kerrat. Onkohan mitään muuta merkkiä haluttu käytettynä niin innokkaasti?
Sepe

– 90-luvun alkupuolella viipurilainen ystävämme Vera pyysi miestäni ja minua etsimään Suomesta Ladan. Alkoi kova Ladan metsästys! Kirjaimellisesti kiersimme Satakuntaa heinälatoja myöten etsimässä autoa. Aina ne olivat hyväkuntoisia ja ajokelpoisia, vaikka sisällä kasvoi heinää... Vihdoin sopiva Lada löytyi Kankaanpäästä. Vera tuli autoa hakemaan, muttei juuri osannut ajaa, vaikka kortti olikin. Myöhemmin vierailimme heidän luonaan ja tuliaisiksi veimme Ladan sytytystulppia, pyyhkijänsulkia ja muuta tarpeellista.
Elmeri

– Aikanaan perheellä oli kaksi Ladaa, olin ikään kuin suuromistaja. Kakkoslada oli kyllä aika huonokuntoinen ja ruostunutkin. Työkaverin venäläinen ystävä kiinnostui koslasta kuultuaan siitä. Tutustuttiin Ladaan paikan päällä ja ostajaehdokas kertoi auton tulevan ”vaimolle”. Tavallinen tutustumiskierros, renkaita potkittiin kengänkärjillä ja taivutuksia tehtiin helman alle. Hinnasta ei vielä keskusteltu, kunnes ostajakandidaatti käänsi avainta takaluukussa, ja ruosteinen lukko irtosi kannattimistaan. Tarjous tuli psykologisesti oikealla hetkellä: ”200 markkaa vai pullo hyvää konjakkia?”
Muistorikas

Se on edelleen vanhalla herrasmiehellä käyttöautona Viron maaseudulla.

Buenofin

– Aikoinaan venäläiset halusivat kaikenkuntoisia Ladoja. Itse vaihdoin uuteen tehdaspaketissa olevaan perämoottoriin vanhan ruosteisen Ladan. Luulin, että varaosiksi tuo menee. Mutta ei, ykkösautoksi, ja ostajan oma auto jäi varaosiksi.
*Sepetti *

– Elettiin Neuvostoliiton luhistumisen jälkeisiä aikoja, jolloin Ladoja vietiin joukoittain takaisin valmistusmaahansa, niin myös oma Ladani. Kun noutajat tulivat sitä hakemaan ja kun se kaarsi kotipihasta maantielle, tyttärelle tuli itku: kuin perheenjäsen olisi lähtenyt pois.
Mainettaan parempi

– Tämä muisto on vain muutaman vuoden takaa 2000-luvulta. Juhannuksena otimme poikani harraste-Ladan ajoon ja viiletimme nappiksen kanssa ympäri kotiseutumaisemia. Missä ikinä ajelimmekaan, kaikki päät kääntyivät ja avoimesta ikkunasta kuuli huokauksia: "meilläkin oli joskus tuollainen".
Rondo

– Viimeisin muisto Ladasta on parin tunnin takaa. 80-luvun lopulla valmistettu Lada-farmari on talvikeleissäkin varmatoiminen ja lämmin. Länsimaisen nykypelin kanssa saattaisi jännittää, etenkin kun tekniikka ei ole omissa käsissä. Riemukkaan punainen kulkupeli saa hymyn vastaantulijoiden ja jalankulkijoiden huulille, joten Ladalla on lämmittävä vaikutus myös kanssaihmisiin. En vaihtaisi pois.
Laatokalla kohti uusia muistoja

Lue seuraavaksi