Yhdessä oppiminen uutta koulussa: "Isompi ohjaa pienempää ja opitaan vertaisoppimisen avulla"

Koulua ja organisaatioita voisi uudistaa yhdessä oppimisen avulla, uskovat aiheesta tietokirjan julkaisseet kasvatus- ja viestintäalan ammattilaiset. Mallissa ryhmä ratkoo yhdessä tehtävät, opettaja innostaa ja ohjaa. Samalla syntyy sosiaalisia taitoja, oppimisen iloa ja yhteisöllisyyden tunnetta. Kaikki voittavat tai kaikki uppoavat.

Kotimaa
Mimmi Känsälä ja Milla Rajalahti. Tytöt opettelevat sormivirkkausta.
Mimmi Känsälä ja Milla Rajalahti. Tytöt opettelevat sormivirkkausta.Elina Impiö / Kaustarin koulu

Kokkolalaisessa Kaustarin pienten lasten koulussa yhdessä oppiminen on luonnollinen osa koulupäivää. Koulussa lapset on jaettu kolmen oppilaan kotiryhmiin, joissa jokaisessa on yksi eskarilainen, yksi ekaluokkalainen ja yksi tokaluokkalainen. Ryhmät toimivat itsenäisesti, pedagogisen vastuun kantavat esikoulunopettaja ja luokanopettaja.

Lapset toimivat luontaisesti yhteisen tavoitteen ja yhteisen päämäärän eteen. Vierailijatkin ovat kiinnittäneet huomiota työrauhaan.

Apulaisrehtori Elina Impiö

– Lapsille asetetut tehtävät ovat sellaisia, että he selviävät niistä yhdessä. Ohjataan ja ohjeistetaan, että yhdessä tehdään tämä tehtävä ja siihen tarvitaan kaikkia ryhmän jäseniä. Isompi ohjaa pienempää ja opitaan vertaisoppimisen avulla, kertoo Kaustarin koulun opettaja, apulaisrehtori Elina Impiö.

Impiön mukaan menetelmä on toiminut hyvin.

– Lapset toimivat luontaisesti yhteisen tavoitteen ja yhteisen päämäärän eteen. Vierailijatkin ovat kiinnittäneet huomiota työrauhaan. Siihen, miten intensiivisesti lapset toimivat ryhmissä ja tekevät työtä ahkerasti.

Ei siipeilyä

Kokkolan sivistysjohtaja Peter Johnson on yksi yhteistoiminnallisuuden käytännöstä ja periaatteista kirjoitetun tietokirjan kirjoittajista. Johnsonin mukaan yhdessä oppimisen ajatuksen pohjalta voisi uudistaa paitsi koulua myös muita organisaatioita.

– Haasteena on se, miten hyväksyn lähtökohdan, että tieto jaetaan ja sitä tuotetaan yhdessä. Silloin kaikki voittavat. Yhdessä päästään joko vauhdilla eteenpäin tai upotaan, Johnson painottaa.

Jotta ryhmä toimii, pitää myös hyväksyä ihmisten erilaisuus ja kantaa vastuu sekä ryhmästä ja tehtävästä. Samalla se tarkoittaa itsekkyyden, mustasukkaisuuden ja kilpailun unohtamista.

– Erilaisuus on itse asiassa eduksi, kun opitaan yhdessä, Johnson toteaa.

Muutos vaatii myös aikaa ja perehtymistä.

– Olennaista on tutustua yhteistoiminnan periaatteisiin kunnolla ja toimia sen mukaisesti. Tämä ei ole mikään hokkuspokkustemppu. Pitää toimia vuosia, jotta saadaan toivottavat tulokset aikaan. Sitten kun saavutetaan hyviä tuloksia, kukaan ei enää kyseenalaista sitä, Johnson uskoo.