Automaatti korvaa VR:n asiakaspalvelun Rovaniemellä maanantaina

Lipunmyynti Rovaniemen rautatieasemalla päättyy viikonlopun jälkeen. Asiakaspalvelun korvaa odotustilan lippuautomaatti. VR:n mukaan jo noin 85 prosenttia junalipuista ostetaan muualta kuin asemien lipunmyynnistä.

Rovaniemen rautatieaseman asiakaspalvelu on auki viimeisen kerran sunnuntaina. Kuva: Maija-Liisa Juntti / Yle

Lapissa myyntipisteen säilyttämiseksi on vedottu muun muassa matkailuun. Rovaniemen rautatieasema ja pääteasema Kemijärvellä ovat monelle matkailijalle portti Lappiin.

– Iso osa matkailijoista saapuu Rovaniemelle muulla tavalla kuin lentäen. Reittilennoille eivät mahdu kaikki ne matkailijat, jotka tänne haluavat tulla, matkailuasiantuntija Satu Luiro Lapin liitosta sanoo.

Nytkin junia on peruttu pakkasten takia, niin ainakin täältä (aseman lipunmyynnistä) saa varmasti liput perille asti.

Rovaniemen matkailutoimijoilta saatujen arvioiden mukaan majoitusvuorokausien määrä pelkästään Rovaniemellä nousee 700-800 tuhanteen ja tästä lentomatkustajien määrä on arviolta 465 000. Näin ollen lentomatkustus kattaa siis hieman yli puolet kaupunkiin tulevien matkustajien määrästä. Tuoreet luvut lentomatkustajien määrästä viime vuonna saadaan lähipäivien aikana.

Kuopiolainen Anna-Mari Leppälehti kertoo matkustavansa junalla muutaman kerran vuodessa, yleensä siskonsa luo Tampereelle. Liput Leppälehti ostaa mieluiten aseman lipunmyynnistä. Kuva: Maija-Liisa Juntti / Yle

Lapin liitto on pyytänyt neuvottelua VR:n kanssa vuoden loppuun toimivan Kemijärven, maanantaina suljettavan Rovaniemen ja jo lakkautetun Kemin aseman myyntipisteiden säilyttämiseksi.

– Olemme maakunnassa, missä matkailu on tärkeä elinkeino ja kansainvälinen matkailu vahvaa. Jos halutaan kehtittää matkailua, tämä on huono suunta, että henkilökohtaisesta palvelusta luovuttaisiin asemilla, Luiro vetoaa.

Mira Siljavaara oli lähdössä joululomalta takaisin Tampereelle. Isä Markku Siljavaara ihmetteli Rovaniemen myyntipisteen sulkemista ja totesi, ettei ole vielä tutustunut VR:n verkkopalveluihin. Lipun viikonlopun junaan myynyt palveluneuvoja Lasse Malvalehto kertoi, että työt loppuvat uudistuksen myötä neljältä palvelumyyjältä Rovaniemellä. Kuva: Maija-Liisa Juntti / Yle

Kansainvälisen matkailun lisäksi Luiro näkee asikaspalvelun tärkeäksi myös autojunapalvelun, reittisuunnittelun ja aikatauluasioiden osalta.

– Suunta on huono ja jos verrataan esimerkiksi Ruotsiin, niin siellä koko ajan kehitetään junamatkailua ja satsataan raideliikenteen kehittämiseen, Luiro kertoo.

Kirsi-Mari Vuolukka oli asemalla saattamassa Rovaniemellä joulun vietossa ollutta ystäväänsä. Vuolukan mielestä asiakaspalvelun sulkeminen on huono asia etenkin ikäihmisten kannalta. - Itse tilaan liput netin kautta, mutta täytyy antaa VR:lle huonoa palautetta, sillä nettisivut eivät ole kauhean toimivat, Vuolukka sanoi. Kuva: Maija-Liisa Juntti / Yle

Rovaniemellä junalipun voi jatkossa ostaa puhelin-, verkko ja mobiilipalvelujen lisäksi R-kioskeilta. VR:n nettisivujen mukaan R-kioskeilta voi ostaa yleisimpiä kotimaan kaukoliikenteen junalippuja ja monia tarjoushintaisia lippuja. R-kioskilta ostetut tai lunastetut kaukoliikenteen kertaliput voi myös peruuttaa R-kioskilla tai VR Asiakaspalvelussa. Asemien odotustilat pidetään matkustajille auki, vaikka lipunmyynti lakkaa.