Näppärä naapuriapupalvelu verkossa kärvistelee tekniikan kanssa

Viime keväänä netissä käynnistetty Nappi Naapuri -palvelu on kärsinyt tekniikan takkuilusta. Tänä vuonna tavoitteena on kymmenkertaistaa käyttäjämäärä ja kerätä kirjautumisia ympäri maata. Pääosa palvelun käyttäjistä on tällä hetkellä Helsingistä.

Kuva: Tuija Veirto / Yle

Nappi Naapuri –palvelun ensimmäinen, joukkorahoituksella käynnistetty versio otettiin käyttöön viime keväänä. Palvelun toteuttaja Yhteismaa on yleishyödyllinen yhdistys, joka järjestää mm. Siivouspäivää.

Nappi Naapuri -sovelluksen liikkeellelähtö on kärsinyt teknisistä ongelmista.

– Meillä on ollut isoja teknisiä haasteita muun muassa kirjautumispalveluissa. Oikeastaan vasta syksyllä homma alkoi toimia kohtuullisesti, kertoo Pauliina Seppälä Yhteismaasta.

Edelleen tekniikan kanssa taistellaan vaihtelevasti.

– Ilmoituksia tulee käyttäjiltä tuolloin tällöin. Joku uusi juttu saattaa tuoda mukanaan taas uusia ongelmia.

Tavoitteena olla naapuriavun ykkönen sosiaalisessa mediassa

Pauliina Seppälä uskoo, että nettipalvelulla on edelleen mahdollisuus olla naapuriavun ykkösalusta Suomessa. Hän näkee, että palvelun etuna on juuri läheisyys ja alueellisuus.

Palvelun kautta kuka tahansa voi pyytää apua, kysyä ja saada neuvoja, muodostaa verkostoja tai vaikkapa vaihtaa ostaa ja myydä tavaroita.

– Sosiaalisen median erityispalveluja tarvitaan aina. Voihan Facebookinkin kautta hakea vaikka seuraa, mutta joku Tinder on näppärämpi sillä saralla.

Tänä vuonna Nappi Naapuri pyrkii kymmenkertaistamaan käyttäjämääränsä, mutta hallitusti.

– Tekniset ongelmat ovat olleet suurempia kuin osasimme kuvitellakaan ja toimivuus on nyt etusijalla. Ei ole kenenkään etu, jos jo kirjautumisessa tulee ongelmia ja käyttäjät turhautuvat alkuunsa.

Sosiaalisen median erityispalveluja tarvitaan aina.

Pauliina Seppälä

Neppi Naapuriin on kirjautunut 2 850 käyttäjää. Heistä 64 prosenttia on Helsingistä. Muista kaupungeista kirjautumisia on rippeinä.

– Noin tuhat käyttäjistä on tipahtanut matkan varrella pois, mutta parituhatta on pysynyt matkassa ja aktiivisena viimeisen kuukauden aikana, Seppälä kertoo.

Vaikka lenkkiseuraa

Lahti lähti ensimmäisenä kaupunkina kokeilemaan palvelun toimintaa osana ympäristökummi-toimintaa syyskuun alussa.

Yhteensä Lahdessa tehtyjen kirjautumisten osuus on tällä hetkellä viitisen prosenttia kaikista.

Lahden ympäristöneuvontapäällikkö Päivi Sieppi uskoo, että Nappi Naapuri on hyvä apuväline – kunhan käynnistysongelmista päästään eroon ja mukaan saadaan enemmän porukkaa.

Samaa mieltä on Lahden kaupungin vuorovaikutussuunnittelija Henrik Saari, joka seuraa erilaisia nettipalveluja työnsä puolesta ja myös vapaa-ajalla.

Vielä ei ole ilmoituksia kuulunut, mutta jäädään odottamaan.

Henrik Saari

– Palvelu on käyttäjälle ilmainen, periaatteessa helppo käyttää ja siinä voi muun muassa tehdä rajauksia sen suhteen, miltä alueelta haluaa viestejä, hän kertoo.

Saari liittyi palveluun heti ensi vaiheessa ja uudelleen syksyllä.

- Laitoin ilmoituksen, jossa kerroin, että voin auttaa tietokone- ja kodintekniikkaongelmissa, koska olen suht´ näppärä niissä asioissa. Hain myös lenkkikaveria juoksu- ja kuntoiluseuraksi. Vielä ei ole ilmoituksia kuulunut, mutta jäädään odottamaan, hän naurahtaa.