1. yle.fi
  2. Uutiset

Liikunnan riemu löytyy vaikka käsillä kävellen

Elämäntapaliikkuja Anniina Räisäsen mukaan liikuntasuosituksista ei pidä ahdistua, vaan liikunnasta pitää löytää se oma juttu, vaikka käsilläkävely. Aktiivisuusmittausten mukaan suomalainen aikuinen liikkuu vain neljäsosan päivästä.

kuntoliikunta
Anniina Räisänen on elämäntapaliikkuja ja kävelee käsillään aina kun mahdollista
Liikunta ei aina katso aikaa tai paikkaa. Anniina Räisäsen mukaan kuntoa voi kohottaa ja energiaa hakea vaikka käsillä kävellen. Anniinalle liikkuminen tuo jaksamista arkeen ja jo pienenkin tavoitteen saavuttaminen tuo hyvää fiilistä.

Anniina Räisänen tunnetaan läheisten kesken aktiivisena elämäntapaliikkujana. Juoksuharrastuksen lisäksi eteenpäin mennään vaikka käsillä.

– Noin seitsemän vuotta sitten kokeilin käsilläkävelyä ensimmäisen kerran Capoeira- harrastuksen yhteydessä, mutta aktiivisemmin olen harrastanut sitä pari kolme vuotta. Se vaatii tosi paljon treeniä.

Anniinan lähipiiriä nuoren naisen harrastus ei enää ihmetytä, vaikka harrastaminen ei katso aikaa, eikä paikkaa. Käsillä kävellään kotona, kavereiden luona tai kesäisin puistoissa, oikeastaan siellä, missä on avara tila.

Elämäntapaliikkuja Anniina Räisänen.
Anniina RäisänenJenny Huttunen/Yle

– Katson, ettei lähellä ole muita ihmisiä tai arvotavaroita, joille voisi käydä huonosti. Onnettomuuksia ei onneksi ole tapahtunut, vain läheltä piti - tilanteita, Anniina nauraa.

Terveysliikuntasuositusten mukaan aikuisten tulisi harrastaa kestävyysliikuntaa 2, 5 tuntia viikossa. Tähän määrään pääsee vai neljäsosa aikuisista. Anniina Räisäsen mukaan suosituksista ei kannata ottaa painetta, vaan löytää liikunnan riemu.

– Liikunta vaikuttaa kaikkeen arjessa ja yleiseen jaksamiseen. Pientenkin tavoitteiden saavuttaminen tuo kokonaisvaltaista hyvää fiilistä. Jokaisen pitää löytää se oma juttu.

Lue seuraavaksi