1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Television katsojatutkimuksiin ei pääse kuka vaan: "Rakennamme mini-Suomen"

Markkinatutkimusyritys Finnpanel vie yli tuhanteen, satunnaisotannalla valittuun talouteen mittauslaitteet, joilla tv-ohjelmien katsojamäärät voidaan rekisteröidä minuutti minuutilta.

Kotimaan uutiset
Nainen kaukosäädin kädessä television edessä.
Mikko Kuusisalo / Yle

Televisio-ohjelmien katsojamääriä pystytään selvittämään hyvinkin tarkkaan ja tarvittaessa minuutti minuutilta. Esimerkiksi Pikkuleijonien MM-finaalia seurasi parhaimmillaan yli 2,4 miljoonaa katsojaa. Mittausta varten rakennetaan Suomi pienoiskoossa.

– Katsojalukumittaus on pysynyt periaatteessa vuodesta 1987 samanlaisena. Viemme noin 1 100 talouteen mittalaitteet, jotka rekisteröivät tv-vastaanotinten katselun. Kyse on niin sanotusta passiivisesta mittauksesta, sanoo tutkimusjohtaja Christel Oilinki markkinatutkimusyrityksestä.

Taloudet valitaan edustamaan mahdollisimman hyvin suomalaisia kotitalouksia.

– Rakennamme satunnaisotannalla mini-Suomen, jossa on oikeassa suhteessa kaupunkilais- ja maaseututalouksia jne. Kuka tahansa ei siis voi päästä mukaan.

Tutkimus antaa tarkkaa tietoa

Tutkimuksen virhemarginaali on Olingin mukaan melko pieni.

– Jos ohjelmalla on miljoona katsojaa, virhemarginaali on +/- 50 000 katsojaa.

Katsojalukumittaus rekisteröi katselun minuutti minuutilta, mutta yleensä raportoidaan keskikatsojamääriä koko ohjelman ajalta..

Televisio- ja radiokuuntelumittaukset eroavat toisistaan.

– Radiokuuntelu ei vielä perustu automaattiseen tutkimiseen, vaan vastaajat täyttävät radiopäiväkirjaan, milloin ja mitä kanavaa ovat kuunnelleet.

Lue seuraavaksi