Tuntuuko pyhien jälkeen tahmealta? Työpsykologi suosittelee kokeilemaan mikrotaukoja

Lomien ja pyhien katkaisemien viikkojen jälkeen on jälleen palattu normaaliin arkeen. Työpsykologi suosittelee aloittamaan työviikon positiivisen ajattelun kautta. Myös työn tauotukseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, jos ensimmäiset päivät lomien jälkeen tuntuvat tahmeilta.

Kotimaa
Käsi tietokoneen hiirellä.
Tiina Jutila / Yle

Työpsykologi Mari Kalliolahti-Oja sanoo, että paluu lomalta töihin voi olla työntekijälle stressaavaa tai väsyttävää varsinkin jos arjen rytmi on päässyt menemään pahasti sekaisin.

– Muutamassa päivässä arjen pitäisi alkaa kuitenkin taas rullata ja viimeistään ensi viikolla, toteaa Kalliolahti-Oja.

Ensimmäisten työpäivien tahmeutta voi Kalliolahti-Ojan mukaan torjua hyvin positiivisen ajattelun kautta.

– Voisi enemmän keskittyä siihen, mikä on hyvää työssä eikä siihen mikä on mälsää. Sitäkin kannattaa ajatella, kuinka mukava on nähdä taas työkavereita ja asiakastyössä mukavia asiakkaita.

Minuutin irtiotto työstä

Myös työn tauottaminen on tärkeää. Kalliolahti-Oja patistelee pitämään kiinni ruoka- ja kahvitauoista, jotka ovat jaksamisen kannalta tärkeitä. Pelkät lakisääteiset tauot eivät välttämättä kuirtenkaan riitä.

– Nykyään puhutaan myös paljon mikrotaukojen merkityksestä. Se tarkoittaa sitä, että pidetään ihan pieniä puolen minuutin tai minuutin taukoja. Niinä hetkinä voi vähän verytellä tai nousta seisomaan, jos tekee istumatyötä tai käveleskellä ja rentouttaa ajattelua niin, että saa työasioita pois mielestään.

Kalliolahti-Oja varoittaa siitä, että työpäivä painetaan täysillä putkeen ja palautuminen jää kokonaan vapaa-ajalle.

– Kokonaispalautumisen kannalta on tärkeää, että ei mennä stressipiikillä koko päivää. Sen takia tällaiset pienet lepohetket päivän mittaan ovat tärkeitä, sanoo Kalliolahti-Oja ja vakuuttaa, että irrottautuminen ja palautuminen onnistuu minuutissakin.

– Mikrotauon aikana voi tehdä vaikka rentoutumis- tai mindfulness-harjoituksen.