Kotimaiset verkkokauppiaat ottivat loppuvuonna 2015 melkoisen harppauksen. Kaupat kertovat kasvusta, jollaista ei ole nähty sitten vuoden 2008.
Verkkokauppaindeksi kasvoi viime vuoden viimeisen neljänneksen aikana 37 prosenttia, ja suomalaisen ostoskorin arvo verkkokaupassa oli loka–joulukuussa keskimäärin 118 euroa. Vuotta aiemmin kasvua kertyi vain kahdeksan prosenttia.
Indeksiä julkaisee Vilkas Group, ja siinä ovat mukana myynti, tilausmäärät ja ostoskorin arvo.
Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski sanoo, että kuluttajien heikko luottamus omaan talouteen saa vertailemaan hintoja, ja verkossa vältytään ravintolassa syömisen ja bensiinin ostamisen kaltaisilta heräteostoksilta.
Verkkokaupanteon euromääräisiä myyntilukuja Vilkas Groupilla ei ole lupa julkaista, sanoo Korkiakoski.