Lumiaurat liikkeellä, muista turvaväli – video Hämeenlinnan liikenteestä

Lumentulo ei huoleta kunnossapidon työntekijöitä, sillä nyt on optimaalinen tilanne: ensin tulivat pakkaset ja sitten vasta lumet. Auramiehet toivovat muilta tielläliikkujilta turvaväliä ja malttia.

Kotimaa
Aurausauto tiellä lumisateessa
Tältä näytti lumisateen keskellä Hämeenlinnan keskustan tuntumassa tiistaina puoliltapäivin.

Hämeenlinnan kaupungin koko aurauskalusto lähti liikkeelle puoliltapäivin tiistaina. Kaupungilla on talvikunnossapidettäviä katuja ja teitä 414 kilometriä ja kevyenliikenteen väyliä 307 kilometriä. Hämeenlinnan kaupungin vastaava mestari Markus Lahtinen kertoo, että lumentuloon ollaan oltu valmiita jo jonkin aikaa.

– Koko kalusto on puunattu ja kiillotettu, öljytty ja rasvattu, että kun lumirajat täyttyy, lähdetään liikkeelle. Ykkösluokan kaduilla Hämeenlinnassa lumiraja on neljä senttiä. Meillä on 20 omaa koneyksikköä ja 20 ulkopuolista eli semmoisella kalustolla lähdetään liikkeelle.

Aurauskalustoa on tarvittu kaupungissa tällä talvikaudella vasta kerran viime vuoden puolella. Nyt kunnossapitäjä onkin mielissään siitä, että lumentuloa edelsi kunnon pakkanen.

– Katujen kunnossapitoa helpottaa kaikista eniten se, että ensin tulee pakkasta ja sitten vasta lunta. Silloin pinnat ovat jäässä ja kestävät auraamisen, ei mene paikkoja rikki eikä kalustoa rikki. Tämä on oikeastaan optimi tilanne, että on ollut ensin pakkasta ja sitten tulee lunta.

Lumikaaos vai normaali talvi?

Etelään on ennustettu lunta paikoin yli 20 cm ja sitä voi tulla jopa saman verran lisääkin. Tämä ei huoleta Markus Lahtista, vaan hän vain naurahtaa kysymykselle, millainen lumimäärä olisi auraajille liikaa.

– Sitä ei ole vielä koettu! Mielenkiinnolla on uutisia katsottu Merikarvialta, missä tuli 73 senttiä lunta – kyllä sitä mielenkiinnolla näkisi semmoisenkin tilanteen täällä. 20 sentin lumista selvitään ihan leikiten, en osaa kuvitella, missä on kipuraja.

Lahtisen mielestä lumikaaoksesta puhuminen ei ole turhaa hössötystä.

– Kyllä tämä on oleellinen tekijä talviliikenteeseen ja kulkemiseen, että tiedotetaan missä mennään ja miten kelit muuttuu.

Muista turvaväli

Kunnossapitomestari Aleksi Koivuniemi Linnan Infrasta kertoo, että auraustöihin varaudutaan lähtemään uudestaan yöllä, jos lumentulo jatkuu. Aurauskalusto pöllyttää lunta perässään, minkä vuoksi auran perässä ajavan on syytä muistaa turvaväli.

– Turvaväli kaikkiin koneisiin on itsestäänselvyys, keli on huono ja liukasta on eli annetaan tilaa aurakalustolle. Kuljettaja arvioi tilanteen ja ajonopeuden mukaan sopivan turvavälin.

Aura-autoa ei kannata lähteä ohittamaan, vaan aurat antavat tietä liikennetilanteen mukaan.

– Aura-ajoneuvojen leveys vaihtelee noin kahdesta metristä kolmeen ja puoleen metriin. Isot karhut menevät pääväylillä kahta kaistaa peräkanaa, että tie saadaan kerralla puhtaaksi, kertoo Koivuniemi.