Aiheutitko kaupassa turhan hälytyksen? Vaatteissasi voi olla näkymätön hälytin

Kaupat suojaavat tuotteitaan yhä enemmän huomaamattomin hälyttimin, jotka jäävät tuotteeseen ja joita kuluttaja ei yleensä havaitse. Toppavaatteiden uumeniin ommeltu hälytin voi aiheuttaa jälkikäteen noloja tilanteita.

talous
Naisella toppatakki ja -lakki päällä.
Heli Kaski / Yle

Lahtelainen Emilia Ekholm yllättyi perin pohjin ostettuaan uuden toppatakin. Pari viikkoa takin ostamisen jälkeen hän meni takki yllään toiseen kauppaan, kun hälyttimet pärähtivät soimaan heti hänen astuessaan markettiin.

Ekholm selvitti hälytyksen syytä paikalle tulleen vartijan kanssa, joka kysyi, oliko Ekholmilla mukanaan tai päällään jotakin vastikään ostettua.

– Vartija ehdotti katsomaan takin sisään pesulapun taakse, onko siellä hälytin. Ja olihan siellä. Vartija sanoi, että hälytinlappu pitäisi leikata pois ostamisen jälkeen, ettei se aktivoidu uudelleen.

Lapussa oli katkoviiva ja saksien kuva. Ekholm sanoo, ettei aiemmin ollut kuullutkaan, että vaatteissa voi olla niihin ommeltuja hälyttimiä, joita ei poisteta myyntihetkellä kassalla. Hänestä vartija hoiti tilanteen hienovaraisesti, vaikka hälytyksen aiheuttajan setviminen olikin kiusallista.

– Sain kaupassa paljon vihaisia katseita. Onneksi vartija pyysi neuvontaa kuuluttamaan väärän hälytyksen. Jälkeenpäin nauratti, vaikka sillä hetkellä nolotti älyttömästi.

Hälytin voi jäädä päälle vahingossa

Harva vaatevalmistaja tai kauppias haluaa kertoa, millaisin hälyttimin suojaa tuotteensa.

Valtakunnallisen, vaatteitakin myyvän Tokmannin myyntijohtaja Panu Porkka kertoo ketjun suosivan monenlaisia hälyttimiä: sekä isoja ja näkyviä hälyttimiä että huomaamattomampia tarroja ja esimerkiksi vaatteisiin ommeltuja hälyttimiä.

Sain kaupassa paljon vihaisia katseita.

Emilia Ekholm

Jos kaikki sujuu kuten pitää, hälyttimet deaktivoidaan eli tuhotaan ostohetkellä kassalla. Toisaalta, varsinkin talvella myydään paljon paksuja toppavaatteita, joiden hälyttimet jäävät silloin tällöin vahingossa toimimaan.

– Jos asiakas ostaa esimerkiksi paksun toppatakin, eikä takki ole käynyt kassalla tarpeeksi lähellä skanneria tai on ollut hihnalla porttien ulkopuolella, hälytin voi jäädä deaktivoimatta. Kyse on inhimillisestä virheestä. Tällöin vaate saattaa myöhemmin hälyttää muussakin kaupassa.

Porkan mukaan asiakaspalautetta tämäntyyppisistä tapauksista tulee talvella enemmän kuin muina vuodenaikoina. Tapauksista muistutellaan myymälöiden henkilökuntaa ja korostetaan tarkkuutta kassalla.

– Kassahenkilö ei voi tietää jokaisesta tuotteesta, missä hälytin on. Kun tuote käsitellään oikein, hälyttimen pitäisi tuhoutua ostohetkellä. Kuluttajalle ylimääräinen hälytys on tietysti aina harmillinen.

Piilohälyttimet voivat tulla yllätyksenä kaupallekin

Kaupoille tuotesuojajärjestelmiä toimittavan Checkpoint Systems Finlandin avainasiakaspäällikkö Karri Wiheriäkoski kertoo, että Suomessa esimerkiksi vaatteiden saumoihin ommeltavat hälyttimet ovat vielä melko harvinaisia, mutta yleistyvät.

Kassahenkilö ei voi tietää jokaisesta tuotteesta, missä hälytin on.

Panu Porkka

Hänkään ei halua yksilöidä tarkasti, millaisia varashälyttimiä on tarjolla eri tuotteisiin. Wiheriäkosken mukaan kaupoilla ei välttämättä aina ole tietoa siitä, millaisia hälyttimiä ulkomailta tuoduissa tuote-erissä voi olla.

– On tapauksia, joissa suomalainen asiakkaamme ei ole edes tiennyt, että tuote-erässä on hälyttimiä. Asiakas on saattanut ostaa jotakin yhdessä ison kansainvälisen ketjun kanssa, ja ketju on halunnut tuotteisiin hälyttimet, mutta suomalainen asiakas ei ole tiennyt tästä. Silloin myymälöiden henkilökuntakaan ei ole osannut toimia myyntitilanteessa.

Wiheriäkoski huomauttaa, että vaikka tuotteisiin kiinteästi kiinnitetty hälytin olisi jäänyt kassalla deaktivoimatta, hälyttimen pitäisi tuhoutua viimeistään pesussa eikä aiheuttaa enää sen jälkeen turhia hälytyksiä. Muussa tapauksessa hälytin saattaa saada portit huutamaan kaupoissa vielä viikkojen tai kuukausienkin jälkeen.

Yllätys pesulapun sisällä

Pari viikkoa vanhan toppatakin varashälyttimiä kummastellut lahtelainen Emilia Ekholm pitää kauppojen hälytysjärjestelmiä hyvänä asiana.

Sen hän kuitenkin oppi omalle kohdalleen osuneesta väärästä hälytyksestä, että kävi kotonaan muutkin vasta ostamansa vaatteet läpi ja katsoi, ettei niihin ollut jäänyt hälyttimiä kiinni. Ei ollut.

On tapauksia, joissa suomalainen asiakkaamme ei ole edes tiennyt, että tuote-erässä on hälyttimiä.

Karri Wiheriäkoski

Saman tarkistusrumban teki myös lahtelainen Tiia Tuominen, jonka lapsen ulkomailta ostetuista vaatteista löytyi hälyttimiä.

– Lapseni piippasi sisään mennessä. Ulkomailta ostetun paidan pesulapun sisällä oli kankainen hälytin.

Etsinnän jälkeen väärän hälytyksen aiheuttaja löytyi, ja se leikattiin kaupan kassalla pois.

– En ollut ennen nähnyt samanlaista. Onneksi Suomessa kaupan henkilökunta oli ymmärtäväinen. Ei ollut kuulemma ensimmäinen kerta.

"Huomaamattomat hälyttimet voivat lisääntyä"

Checkpoint Systems Finlandin Wiheriäkosken mukaan vaatteisiin kiinteästi ommellut hälyttimet ovat yleisempiä ulkomailla kuin Suomessa. Hän kuitenkin uskoo niiden tulevan yhä tärkeämmäksi osaksi tuotteiden suojaamista myös kotimaassa.

Isoista ja näkyvistä hälyttimistä ei varmasti luovuta, koska niillä on varkauksia ennaltaehkäisevä vaikutus.

Karri Wiheriäkoski

– Isoista ja näkyvistä hälyttimistä ei varmasti luovuta, koska niillä on varkauksia ennaltaehkäisevä vaikutus. Huomaamattomat hälyttimet voivat silti lisääntyä joissakin tuotteissa.

Hälyttimiä käytetään hävikin vähentämiseksi – ja kauppojen hävikki on Suomessa iso ongelma.

– Se nostaa päätään aina, kun talous on heikoilla. Kaikesta tavarasta, mikä menee kassan ohi, tulee kustannuksia, Wiheriäkoski sanoo.

Tokmanni-ketjun Panu Porkka sanoo, että kuluttajat ymmärtävät tuotteiden suojaamisen syyt.

– Sillä voidaan varmistaa, ettei hävikki nouse ylisuureksi. Kyseessä on myös kuluttajan etu. Tietysti on harmillista, jos epähuomion vuoksi hälytin jääkin johonkin tuotteeseen elämään.