Aloita kävelyliikunta nyt – tässä ohjeet vasta-alkajalle

Kävelyliikuntaa harrastaa reilusti yli puolet suomalaisista. Loput juoksevat tai harrastavat jotain muuta liikuntaa. Niin kuin kaikissa lajeissa, niin kävelyssäkin aloittelijan kannattaa ottaa rauhallisesti. Itä-Suomen liikuntaopiston rehtori Vesa Martikkala neuvoo, miten alkuun pääsee.

terveys
Nuori nainen kävelee luonnossa.
Heli Mäkikauppila / Yle

Kävelyliikunta on siitä turvallinen laji, että siinä tapahtuu selvästi vähemmän tapaturmia kuin vaikkapa juostessa. Se on myös helppo aloittaa vaikka ihan tyhjästä, kunhan ei heti ryhdy rehkimään.

Tässä on konkreettinen kolmen kohdan ohje kävelyliikunnan aloittamiseksi Itä-Suomen liikuntaopiston rehtorilta Vesa Martikkalalta.

Vaihe 1

Kerran viikossa puoli tuntia kävelyliikuntaa kerrallaan kuukauden ajan.

Vaihe 2

Sen jälkeen kaksi kertaa viikossa puoli tuntia kerrallaan kahden kuukauden ajan.

Toisen vaiheen jälkeen harjoittelua on kulunut kolme kuukautta.

Vaihe 3

Kolmen kuukauden ajan kolme kertaa viikossa puoli tuntia kerrallaan.

Nyt kävelyä on harrastettu jo puoli vuotta, jonka vuoksi terveysvaikutukset jo näkyvät.

Tämän jälkeen voi Vesa Martikkalan mukaan lisätä kävelyn kestoa ja tiheyttä ja kävelyllä voi käydä vaikka joka päivä, jos se tuntuu hyvältä, eivätkä paikat kipeydy.

Kävely tekee hyvää terveydelle

Reippaan tunnin kävelyllä taittuu matkaa yleensä noin 5 kilometriä.

Kävelyliikunnalla on monia terveysvaikutuksia. Itä-Suomen liikuntaopiston rehtori Vesa Martikkala listaa niistä keskeisimpiä.

– Kävelyssä nivelet eivät kuormitu, niin kuin juostessa. Myös terveyshaitat ja loukkaantumisvaarat ovat huomattavasti alemmat kuin esimerkiksi juoksemisessa.

– Kävelyllä on myös erittäin hyvä hengitys- ja verenkiertoelimistön terveysvaste. Kävellessä ei verenpaine nouse niin voimakkaasti kuin juostessa, sanoo Itä-Suomen liikuntaopiston rehtori Vesa Martikkala.

Vesa Martikkala tuo esille myös sen, että reippaalla kävelyllä saadaan diabeteksen riskiä laskemaan ja kävely ylläpitää lihaskuntoa.