Sari Helin: Sun tehodieettisi ei onnistu tänäkään vuonna. Sori

Tätä kirjoittaessani näytölläni vilkku mainos: Syö tämä, unohda dieetit! Dieetit on syytäkin unohtaa, jos haluaa pysyvän terveellisen elämän, kirjoittaa Sari Helin blogissaan. 

Sari Helin
Sari Helin.
Liisa Valonen

En ole kuullut yhdestäkään ihmisestä, joka olisi onnistunut muuttamaan elämäntapojaan pysyvästi nopean dieetin avulla. Olen kyllä kuullut lukuisista erilaisista dieeteistä, joissa muutaman viikon aikana syödään joko pelkkää kanaa ja kasviksia, keittoa ja kasviksia, pelkkää lihaa, erilaisia litkuja tai ei syödä mitään. Kokeiliko kukaan muu kuin minä kaalikeittokuuria? Ei ole tullut kaalikeittoon koskettua sen koommin. Dieettien takia toki laihtuu, mutta dieetin jälkeen lihoo entistä ehommaksi. Todellinen elämäntapamuutos on pitkä tie, jonka harva kulkee maaliin.

Ystäväni pudotti painoaan kymmenen kiloa aloittamalla työmatkakävelyn. Hän käveli työmatkat syksyn ajan yhteensä 7 km päivässä ja huomasi yllättäen laihtuneensa kymmenen kiloa. Kun kysyin ruokamuutoksista, hän totesi jättäneensä väliin välipalojen välipalat, koska ne ovat just niitä pahimpia. Ystäväni jatkaa kävelyä yhä.

Työmatkakävelijän keho ei vastusta kävelyä vaan saa siitä energiaa, useat dieetit sen sijaan jättävät laihduttajalle huonon olon. Ikään kuin keho vastustaisi sitä äkillistä muutosta, jonka keventäjä työntää kurkustaan alas. Ihmedieettien tulokseksi voi jäädä pelkkä huonovointisuus sekä menetetty raha.

Vika on myös dieettisoppien lusikoijissa. Pikatyydytystä hakevassa maailmassa ajatus hitaasta lopun elämän muuttamisesta kilo kerrallaan ei ole miellyttävä. Me haemme ratkaisuja, jotka ovat ennen kaikkea tuskattomia ja nopeita, sellaisia, joiden vuoksi ei tarvitse muuttaa mukavasti soljuvaa elämän etusivua. Valitettavasti kaksi käyntiä kuntosalilla ja kuukauden kanakuuri ei takaa osa-aikatyötä ensi kesän bikinimallina.

Tarpeeksi nukkuva ihminen pystyy helpommin syömään vain nälkäänsä kuin ihminen, joka nukkuu liian vähän.

Jokaisella meistä on ilmainen ja toimiva dieetti lakanoidemme välissä. Ei se, mitä ensin tulee mieleen vaan uni. Tarpeeksi nukkuva ihminen pystyy helpommin syömään vain nälkäänsä kuin ihminen, joka nukkuu liian vähän. Levänneenä emme hamua sokeria, jota kaipaamme väsyneinä. Jos sulkisimme itsemme ulkomaailmalta lepoon hyvissä ajoin ennen puolta yötä, olisimme väistämättä kehossamme ja mieleltämme keveämpiä. Väsyneenä emme urheile vähääkään, mutta etsimme ruoasta lohdutusta väsymykseen. Uni on erinomainen dieetti, mutta sitä pitää saada yli seitsemän tuntia yössä.

Ikävä kyllä suurin osa pienten lasten vanhemmista ei pysty jatkuvan univelan takia nauttimaan unen tervehdyttävistä vaikutuksista. Ja juuri pienten lasten vanhemmat tarvitsevat kuluttavassa elämäntilanteessaan kaiken sen energian, jonka hyvä olo tuo ihmiselle. Väsynyt vanhempi ei myöskään jaksa höyrytellä kasviksia jälkikasvulleen sitäkään vähää, joten ketjureaktio pikadieetteihin turvautuvista uusista sukupolvista jatkaa elämäänsä ja dieettimyyjien kassan lihottamista.

Ainoa pysyvä asia dieettitammikuun jälkeenkin on muotoilevien alusasujen markkina. Hoikentavia, muotoilevia, piukentavia ja kursivia alusvaatteita tarvitaan entistä enemmän, kun emme dieettiemme jälkeen mahdu entisiin vaatteisimme yhtään sen paremmin kuin ennen elämänmuutosten tammikuuta.

Sari Helin
Kirjoittaja on yrittäjä ja Huono äiti -blogin perustaja