Uusi Kirjalansalmen silta etenee – vaihtoehdot yleisön syyniin

Nykyinen Kirjalansalmen silta Paraisilla on yli 50 vuotta vanha. Saaristotiellä sijaitseva silta alkaa vedellä viimeisiään. Uusia silta- ja tunnelivaihtoehtoja on selvitetty muutaman kuukauden ajan.

Kirjala, Parainen
Henkilöautot kulkevat Kirjalansalmen sillalla.
Yle

Uuden Kirjalansalmen sillan suunnittelu etenee Paraisilla. Erilaisia silta- ja tunnelivaihtoehtoja on selvitetty lokakuusta lähtien, ja niitä esiteltiin paraislaisille yleisötilaisuudessa keskiviikkona. Tarkempaan suunnitteluun valittava vaihtoehto päätetään tammikuun aikana.

Ilman siltaa emme saa tuotteitamme markkinoille, emmekä saa raaka-aineita, kuten poltto- ja räjähdysaineita, joita tarvitsemme päivittäisessä käytössämme.

Tarmo Tuominen

Kaarinan ja Paraisten rajalla sijaitseva Kirjalansalmen silta on erittäin tärkeä Paraisten teollisuudelle, kertoo kalkkikivituotteita valmistavan Nordkalkin johtoryhmän jäsen Tarmo Tuominen.

– Noin 500 ihmistä saa toimeentulonsa kiviteollisuudesta. Kiviteollisuuden kuljetuksista noin 300 raskasta ajoneuvoa käyttää siltaa päivittäin.

Tuomisen mukaan Nordkalkin tuotanto pysähtyy muutamassa päivässä, mikäli siltayhteys mantereelle ei toimi.

– Ilman siltaa emme saa tuotteitamme markkinoille, emmekä saa raaka-aineita, kuten poltto- ja räjähdysaineita, joita tarvitsemme päivittäisessä käytössämme, Tuominen selvittää.

Siltavanhus on pian elinkaarensa päässä

Nykyinen Kirjalansalmen silta on yli 50 vuotta vanha. Se on huonon kuntonsa takia jatkuvassa tarkastelussa. Arvioiden mukaan sillalla on elinikää noin 15 vuotta.

Saaristotiellä sijaitsevaa siltaa ei kannata korjata, sillä se saattaisi maksaa enemmän kuin uuden sillan rakentaminen.

Uuden Kirjalansalmen sillan valmistumiseen kuluu ainakin kymmenen vuotta. Sillan kustannusennuste on noin 35 miljoonaa euroa.