Aura-auton kuljettaja on paljon päällä – video

Teiden puhdistaminen lumesta on vain yksi aura-auton tehtävistä: valtava kone taipuu niin suolaajaksi, vesakoiden niittäjäksi kuin hiekan harjaajaksi. Hytissä on rauhallista, vaikka pölisevä lumi huonontaa näkyvyyttä ja muu liikenne kiitää auran ohitse hirvittävän läheltä.

Kotimaa
Mies puhdistaa tuulilasinpyyhkijöitä aura-autosta.
Aura-auto on monipuolinen työväline. Se rikkoo jään, auraa, suolaa ja hiekoittaa - ja kesällä tekee kaikkea muuta. Katso, miltä luminen maailma näyttää aura-auton tuulilasin takaa.

Kylmä tuuli tunkee luihin ja ytimiin, kun Lauri Järvikylä käynnistelee aura-autoaan YIT:n halleilla Jyväskylässä. Puhallus alkometriin, vihreä valo välkkyy ja 35 000 kiloa painava aura-auto hyrähtää käyntiin.

Yöllinen lumimyräkkä on kinostanut pakkaslunta korkeiksi penkoiksi teiden ja rakennusten reunoille, toisaalta osa teistä on puhtaana lumesta.

Lauri Järvikylää auton ohjaamossa.
Lauri Järvikylä on ajanut Suomen teillä vuosikymmeniä.Matleena Ylikoski / Yle

– Tämä auto selviää lumesta kuin lumesta, laadulla ei ole väliä. Jos on tiivistä ja jäistä lunta tiellä, voin laittaa terän alas ja rouhia sen rikki, selittää Järvikylä.

Jään rouhimisen ja lumen auraamisen ohella myös suolaus ja hiekotus sujuu samalla autolla.

Lauri Järvikylällä on vuosikymmenten kokemus tiellä liikkumisesta: ensin hän ajoi rekkaa, sitten työskenteli Destian leivissä, ja nyt yrittäjänä ja YIT:n aliurakoitsijana.

Lumeton talvi, hyvä talvi

Aura-auton kuljettajaa vähäluminen talvi ei harmita.

Näkymä moottoritielle tuulilasin takaa.
Näkymä aura-auton tuulilasin takaa on periaatteessa hyvä, mutta...Matleena Ylikoski / Yle

– Kyllä työtä on ilman luntakin, tämä on minulle vain yksi työ, Järvikylä sanoo.

Kun auraamista ei ole, monitoimiautolla voi muun muassa pestä siltoja, putsata katuhiekoituksia, niittää tienpenkkoja, korjata puita ja toimia henkilönosturina.

Melkoinen peli, hintaakin autolle kertyy kahden omakotitalon verran.

Ei liian lähelle aura-autoa

Pöllyävä lumi ja pimeys yhdistettynä vilkkaaseen liikenteeseen tekee aurausolosuhteista haastavat. Autossa on näyttö, joka kertoo, mitä auton takana tapahtuu, ja sivupeilit ovat suuret ja kirkkaat.

Lumi pöllyää aura-auton ikkunaan.
Näkymä aura-auton sivuikkunasta.Matleena Ylikoski / Yle

– Siitä huolimatta sivuja ei näe pahimmillaan ollenkaan, kun lumi pölisee, toteaa Järvikylä.

Lisää haastetta tulee muusta liikenteestä.

– Osa autoilijoista on hyvinkin varovaisia, mutta eivät kaikki. Osa tulee liian lähelle, eikä väistä. Kun esimerkiksi putsataan keskiviivaa, täytyy autoilijan väistää sivummaksi. Liikennevaloissa ja muissa ahtaissa tiloissa ei pitäisi tulla liian lähelle aura-autoa, koska välillä pitää myös peruuttaa, Järvikylä ohjeistaa.

Etenkin henkilöauton painoinen etuaura on vaarallinen.

– Jos se törmää autoon, siinä käy huonosti. Auto leikkautuu kyllä kahtia.

Auramies tuntee rotvallin reunat

Jalankulkijoille ja bussipysäkillä seisoville Järvikylä antaa hyvän vinkin.

– Kannattaa olla reilusti näkysällä ja vilkuttaa vaikka heijastinta, tai sitten mennä bussipysäkin katoksen taakse suojaan.

YIT:n aura-auto valot päällä.
Matleena Ylikoski / Yle

Katoksen sisään ei kannata piiloutua. Kun kuljettaja ei näe, että bussipysäkillä on väkeä, hän ei osaa hidastaa oikealla kohdalla. Lumi räiskähtää varmasti bussipysäkin sisällekin, jos aura-autolla on vauhtia, Järvikylä toteaa.

Joskus ihmisiä kummastuttaa, miksi auto ajaa aura ylhäällä, vaikka sille olisi työtä. Järvikylän mukaan syynä on, että alueet on jaettu urakoitsijoiden kesken, ja jokainen hoitaa oman tonttinsa.

– Oudolla reitillä ei kannata aurata, silloin mukaan lähtevät kaivonkannet ynnä muut, ja lasku tulee perässä.