Tutkija: Itsepalvelu on lisääntynyt, mutta palvelut tulevat vielä takaisin

Itsepalvelu on lisääntynyt Suomessa 1960-luvulta lähtien. Nopean muutoksen taustalla on muun muassa se, ettei suomalainen halua vaivata toista.

Kotimaa
Pikakassa S-Marketissa.
Tommi Parkkinen/Yle

Puoli vuosisataa sitten alkanut itsepalvelun voittokulku jatkuu ja etsii yhä uusia muotoja. Tällä hetkellä itsepalvelu toimii esimerkiksi kirjastoissa, pankeissa, huoltoasemilla, postin pakettiautomaateilla, ja se on syrjäyttämässä myös kauppojen henkilökohtaisen kassapalvelun.

Turun ylopiston kansatieteilijän Jussi Lehtosen mielestä itsepalvelun yleistymisen yhtenä syynä on pohjoismainen tasavertaisuusajattelu.

– Monella on taustalla ajatus, ettei haluta vaivata toista ihmistä vaikka hän saisi siitä palkkaakin. Myös suomalainen luonteenlaatu ja pohjoismainen käsitys tasa-arvosta ovat lisänneet itsepalvelun suosiota, Lehtonen sanoo.

Itsepalveluun ei saa pakottaa

Osa itsepalveluista perustuu uusiin tekniikoihin, esimerkiksi tietokoneisiin. Jussi Lehtosen mukaan ihmisen tausta vaikuttaa siihen, miten hyvin hän hallitsee itsepalvelun.

Pitää huomioida myös ihmiset, jotka haluavat palvelua.

Jussi Lehtonen

– Se, mitä ammattia ihminen harjoittaa, vaikuttaa siihen, kuinka tutuksi hän on tullut uusien tekniikoiden kanssa.

Jussi Lehtonen on sitä mieltä, että kaikkia ihmisiä ei voi pakottaa itsepalveluun. On annettava valinnan mahdollisuus.

– Kaikilla ihmisillä ei ole tietokonetta, eivätkä kaikki hoida maksuja tietokoneiden avulla. Pitää huomioida myös ihmiset, jotka haluavat palvelua ja ovat valmiita maksamaan siitä.

– Pankit ovat tästä hyvä esimerkki. Vanhemmat ikäpolvet haluvat asioida yhä pankissa.

Palvelut palaavat takaisin

Jussi Lehtonen uskoo, että suomalaiset eivät anna henkilökohtaisen palvelun kadota kokonaan. Kansatieteilijä uskoo, että henkilökohtainen palvelu nousee vielä uuteen kukoistukseen, jopa ihan lähiaikoina.

– Pitäisin sitä melkein jopa odotettuna, Jussi Lehtonen sanoo.

Tulevat sukupolvet alkavat keksiä palvelun uudelleen.

Jussi Lehtonen

Lehtosen mielestä palvelukulttuurin uusi kukoistus voisi alkaa esimerkiksi suomalaisille niin rakkaista kahviloista.

– Kahvilat voivat olla sellainen palvelusektori, mistä muutos lähtee liikkeellle. Olen kuullut tosi monen valittavan siitä, kun pitää itse kerätä kupit ja lautaset pois.

Lehtonen ei pidä täysin mahdottomana myöskään ajatusta, että huoltoasemille palaisivat takaisin työntekijät, jotka tankkaisivat asiakkaiden auton.

– Kun mennään tietyn pisteen yli, niin siinä vaiheessa tulevat sukupolvet alkavat keksiä palvelun uudelleen, Jussi Lehtonen tuumaa.