Pihlajalinna kiistää väitteet hoivakodin laiminlyönneistä

Pihlajalinna vastaa hoitajien esittämiin väitteisiin henkilökunnan vähyydestä ja vanhusten ruoan riittämättömyydestä Pappilanpuiston hoivakodissa Tampereella. Konserni on puolestaan tehnyt rikosilmoituksen yksiköstä kadonneeksi väitetyistä elintarvikkeista, astioista ja liinavaatteista.

Kotimaa
Vanhus juo kahvia.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer arvosteli torstaina voimakkaasti Pihlajalinna-konsernin alaisen Pappilanpuiston hoivakodin toimintaa. Pihlajalinnan mukaan väitteet laiminlyönneistä eivät pidä paikkaansa.

Tampereella sijaitseva hoivayksikkö siirtyi Pihlajalinnan palvelutuotantoon maaliskuussa 2015, ja henkilökunta siirtyi vanhoina työntekijöinä Pihlajalinnan palvelukseen.

Henkilökunnan toiminnassa havaittiin Pihlajalinnan mukaan heti alussa useita laiminlyöntejä, joihon puututtiin. Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että näistä laiminlyönneistä on keskusteltu Superin edustajien kanssa useita kertoja. Hoitajia on myös irtisanottu.

Yöhoitajia riittävä määrä

SuPer kantoi omassa kannanotossaan huolta henkilökunnan jaksamisesta ja hoitajien vähyydestä erityisesti yövuoroissa. Yövuoroon kaivattiin kolmea hoitajaa kahden sijaan. Nyt Pihlajalinna kertoo hoitajia olevan kolme, eli yksi jokaiseen kerrokseen 15 asiakasta koti.

Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että Tampereen kaupungin tarjouspyynnössä edellytettiin yksikköön kahta yöhoitajaa ja näin oli toimittu myös edellisen palvelutuottajan kanssa. Valviran lupa edellyttää reilusti korkeampaa mitoitusta ja kolmea yöhoitajaa.

Pappilanpuistossa on kärsitty huomattavan suurista sairaspoissaoloista. Yksikön työyhteisöongelmiin on haettu ja haetaan edelleen apua muun muassa työterveyshuollon kautta.

Rikosilmoitus kadonneista tarvikkeista

Pappilanpuiston hoivakodin henkilökunta oli esittänyt liitolle huolensa myös siitä, tarjotaanko vanhuksille tarpeeksi ruokaa. Pihlajalinna kertoo tilaavansa ruoat sopimuksen mukaan Tampereen Aterialta. Tarjolla on aamupalan, lounaan ja päivällisen lisäksi päiväkahvia ja voileipä, iltapalaa sekä tarvittaessa yöpalaa.

Asiakkaiden yöpaasto ei ylitä suosituksen mukaista 11 tunnin maksimiaikaa.

Pihlajalinna kertoo tiedotteessaan, että yksikön elintarvikkeiden kulutus on kuitenkin ollut poikkeuksellisen suurta, minkä seurauksena elintarvikkeiden tilaaminen on siirretty kokonaisuudessaan vastaavalle sairaanhoitajalle ja yksikön johtajalle.

Yhtiön mukaan Pappilanpuistosta on myös kadonnut merkittäviä määriä liinavaatteita ja astioita. Elintarvikkeiden, liinavaatteiden ja astioiden katoamisesta on tehty tutkintapyyntö poliisille.