Martin Saarikangas: Suomalaisen myyntityön ongelmat ovat asenteessa

Vuosia suomalaisia telakoita johtanut Martin Saarikangas sanoo myyntityön vaativan nöyrää asennetta ja taipuvaa selkärankaa. Hän tyrmää ajatuksen, että Suomessa keskityttäisiin jatkossa teollisen tuotannon sijaan vain tuotekehitykseen.

talous
Martin Saarikangas.
Martin Saarikangas.Yle

Suomalaisilla telakoilla riittää jälleen töitä jopa vuosiksi eteenpäin. Pitkään Suomen telakoita johtanut vuorineuvos Martin Saarikangas hämmästeleekin ajoittain esiin nousseita puheita, joiden mukaan Suomessa pitäisi jatkossa panostaa perustuotannon sijaan vain tuotekehitykseen ja jalostukseen.

– Minun kokemukseni mukaan ne ovat sidoksissa toisiinsa. Ilman, että tiedät, miten tuotetta tehdään, niin sitä ei voi kehittää eteenpäin, Saarikangas sanoo.

Saarikangas katsoo tuotekehityksen ja teollisuustuotannon tarvitsevan toisiaan yhä tänäkin päivänä.

– Kun uusia ideoita tulee, niin on parempi katsoa se prototyyppi itse, ja kun se on kehittynyt, niin sitten voi jakaa tehtäviä ja teettää muuallakin.

Myös myytti suomalaisten heikosta myyntitaidosta kiinnostaa Saarikangasta. Vuorineuvos osallistui viime viikolla mediayhtiö Talentumin aihetta käsittelevään seminaariin.

"Se vaatii työtä, nöyrää asennetta ja taipuvaa selkärankaa"

Yleisradiolle antamassaan haastattelussa Saarikangas lataa kyseessä olevan pitkälti asenteen. Suomalaiset tuntevat asiat, mutta...

– Se edellyttää kovaa työtä, nöyrää asennetta ja taipuvaa selkärankaa. Asiakkaan ja hänen ajatustensa huomioimista, Saarikangas sanoo.

– Minulla on sellainen tunne, että tänä päivänä ei olla valmiita uhraamaan omaa aikaa eikä tarmoa, vaan vapaa-aika ja harrasteet ovat tärkeämpiä kuin työ, josta palkka maksetaan.

"Tärkeät kaupat syntyvät ihmisten välisissä kontakteissa"

Suomalaisen Työn Liitto teetti vastikään kyselyn, johon vastanneista 45 prosenttia oli sitä mieltä, että suomalainen ei osaa myydä.

Saarikankaan mielestä peruspalikat ovat myyntityössä yhä ennallaan.

– Perusasiat ovat säilyneet samana, vaikka ympäristö on muuttunut. Asiat ovat ihmisten välisiä ja kaupat solmitaan ihmisten välisissä kontakteissa, Saarikangas sanoo.