Hyppää sisältöön

Kuluttajat vaihtoivat entistä kevyempiin kannettaviin – ”Kukaan ei halua isoja koneita kotiinsa pölyttymään”

Tutkimus- ja konsulttiyhtiö Gartnerin tilastot kertovat, että kuluttajien tottumukset ovat muuttuneet. Ihmiset haluavat yhä kevyempiä koneita ja perinteisten tietokoneiden myynti on tasaisessa laskussa.

Kuva: Yle Uutisgrafiikka Lähde: Gartner

Kuluttajat haluavat entistä helpommin mukana kannettavia koneita. Tähän lopputulokseen voi päätyä, kun tutkii tutkimusyhtiö Gartnerin tilastoja.

Perinteisten pöytätietokoneiden ja läppäreiden myynti on laskenut samaan aikaan kun kevyiden koneiden myynti on yli nelinkertaistunut neljässä vuodessa. Tutkimuslaitos ennustaa kehityksen jatkuvan seuraavat vuodet.

Gartner laskee kevyisiin tietokoneisiin sellaisia tuotteita kuin Applen MacBook Air -läppäri ja Microsoftin Windows –käyttöjärjestelmää käyttäviä kevyitä malleja.

– Ihmiset eivät enää halua isoja koneita kotiinsa pölyttymään. Pienellä koneella pärjää nykyään hyvin, sanoo tietotekniikka-asiantuntija Petteri Järvinen.

Nykyään koneen koko ei enää kerro koko totuutta siitä, kuinka tehokkaasta laitteesta on kyse. Samalla pilvipalvelut helpottavat tietokoneiden rasitusta.

Kun ohjelmistot ja tiedostot voivat sijaita tietokoneen sijasta datakeskuksissa, tietokoneet eivät enää tarvitse massiivista muistikapasiteettia. Osaksi tämän vuoksi koneet voivat olla entistä pienempiä.

Perinteiset koneet eivät kuitenkaan täysin katoa markkinoilta. Järvisen mukaan tehokkaita myllyjä tarvitsevat yhä ne, jotka käsittelevät tietokoneella kuvia tai pelaavat tietokonepelejä.

Solu haastaa perinteisen koneen

Suomalainen kasvuyritys Solu haastaa perinteisen tavan käsittää tietokoneen. Yritys aloittaa helmikuussa kämmenen kokoisten tietokoneiden valmistuksen.

Solun tietokoneen idea on yksinkertainen: yritys valmistaa taskussa kulkevan tietokoneen. Koneen saa kaapelilla yhdistettyä suurempaan näyttöön ja siihen saa yhdistettyä myös näppäimistön.

Tietokonetta voi käyttää myös ilman suurempaa ruutua, sillä se toimii kosketusnäyttönsä avulla. Yhtiön toimitusjohtaja Kristoffer Lawson myöntää, että he ovat olleet tietoisia markkinoiden kehityksestä kohti yhä pienempiä koneita.

– Emme kuitenkaan usko, että näppäimistön ja näytön yhdistelmä tulee katoamaan minnekään. Onhan se ergonomisestikin paras ratkaisu, Lawson sanoo.

Toimitusjohtaja kuitenkin uskoo, että pilvipalvelut tulevat muuttamaan paljon paitsi tietokoneita myös tietokoneiden käyttötapoja. Esimerkiksi jo nyt monet käyttävät perinteisiä Office-ohjelmistopaketin työkaluja pilvestä.

– Monet käyttävät Google Docs -työkaluja, koska yhteistyön tekeminen niiden avulla on paljon helpompaa, Lawson sanoo.

Solun tietokoneen toimintalogiikka perustuu pilvipalveluiden hyödyntämiseen. Kaikki tietokoneen ohjelmat toimivat pilvessä, osa käyttäjän tiedostoista ja kaikki varmuuskopiot tallentuvat myös sinne. Näin laiteen 32 gigatavun muistitila riittää kaikkien toimistotehtävien hoitoon.

– Idea syntyi jo 15 vuotta sitten, kun tajusin, kuinka suuret netin resurssit meillä on tarjolla. Aikaa meni ja nyt tämä toimii tässä ajassa ja paikassa, Lawson sanoo.

Markkinat eivät ole helpot, sillä Solun kilpailijoina toimivat muun muassa Microsoft ja Apple. Solun alku on kuitenkin ollut myönteinen, sillä yhtiö saavutti muutamassa päivässä 200 000 dollarin joukkorahoitustavoitteensa.

Tabletit ovat poikkeus

Vaikka kuluttajat ostavat yhä pienempiä tietokoneita, tablettien myynti on sakannut. Gartnerin tilastojen mukaan viime vuonna myytiin 30 miljoonaa tablettia vähemmän kuin toissa vuonna.

Vaikka useat ovat ennustaneet tablettien katoamista, Gartner ennakoi pientä kasvua tulevien vuosien myynnissä. Järvisen mukaan myynnin sakkaamisessa voi olla kyse siitä, ettei tableteille löydy enää uusia ostajia.

– Varmaan jonkinlainen raja kysynnässä tulee. Aika monella kuluttajalla ainakin Yhdysvalloissa ja Euroopassa on jo älypuhelin ja tablettikone. Heille on vaikeaa myydä enää mitään uutta, mutta tietysti korvausinvestoinnit ovat erikseen.

Samaan aikaan kännyköitä on myyty koko ajan enemmän ja enemmän. Viime vuonna myytiin yli 160 miljoonaa puhelinta enemmän kuin toissa vuonna.

Yhä useampi ostaa tavallisen kännykän sijaan älypuhelimen. Suurin selittäjä tässä on hintaeron kaventuminen älypuhelinten ja tavallisten kännyköiden välillä.