1. yle.fi
  2. Uutiset

Sähköauto ei tykkää pakkasista – lämmittäminen haukkaa osan ajomatkasta

Akut hyytyvät pakkasilla ja jättävät autoilijoita tien päälle. Entäpä sähköautoilu Suomen oloissa – miten akuilla toimivat menopelit soveltuvat Suomen talvikeleihin?

liikenne
latauskaapeli auton kyljessä
Pakkanen on yritetty ottaa huomioon sähköauton toiminnassa.Yle

Perinteisen mäntämoottorin kylmäkäynnistys on pahasta, mutta sähkömoottorit eivät samalla tavalla kylmästä kärsi. Niissä ei ole voitelua, joten kuluminenkaan ei rassaa niin kuin mäntämoottoria.

Pakkanen on yritetty ottaa huomioon sähköauton toiminnassa. Monissa sähköautoissa akkuja pidetään toimintakuntoisina kylmillä ilmoilla akkujen esilämmityksellä, joka on päällä ladattaessa ja sen jälkeen. Ratkaisu nopeuttaa myös akkujen latausta.

Lämmittäminen kuluttaa energiaa

Mutta. Sisätilatkin pitäisi saada lämpimiksi. Ja siihen kuluu energiaa – usein jopa sama määrä tehoa kuin ajamiseen eli 4–5 kW. Tämä on pois ajomatkaan käytettävästä energiasta eli ajomatka lyhenee entisestään.

Jos käytetään sisälämmitystä verkkovirralla ennen liikkeellelähtöä, on ongelma pienempi. Mutta pidemmille matkoille tästä ei ole apua.

Sen sijaan tehokas apu olisi polttoainetoiminen lämmitin, joka antaa lisälämpöä tarvittaessa. Useimpiin sähköautoihin sitä ei kuitenkaan ole tarjolla, koska koko sähköautoilun toimintaidea perustuu kulkemiseen ilman perinteisiä polttoaineita.

Pihi kuski sammuttelee sähkölaitteet

Myös perinteisen polttomoottoriauton sähköntarve on melkoinen. Moderni auto voi helposti kuluttaa sähköä jopa 1 000 watin teholla pelkkiin "perustoimintoihin". Penkin, peilien ja takalasin lämmitykseen, puhaltimeen ym. tarvitaan energiaa, jonka auto nappaa polttoaineesta.

Sähkölaitteiden energiankulutus perustuu aikaan, ei ajettuun matkaan. Hitaassa kaupunkiajossa erilaisten sähkölaitteiden käyttö voi tarkoittaa kahden litran kulutusta sadalla kilometrillä muun kulutuksen päälle.

Lähteet: Juhani Laurikko, VTT, Markku Ikonen, Turun AMK

Lue seuraavaksi