Martin Saarikangas: "Norjalaisilla ei ollut hajuakaan laivanrakennuksesta"

Vuorineuvos Martin Saarikangas katsoo, että taidokkaasti rakennetut laivat pelastivat Turun telakan. Telakkaa 1990-luvun alussa johtanut Saarikangas arvostelee kovin sanoin telakkaa sittemmin johtaneita norjalaisia ja eteläkorealaisia.

Kotimaa
Mein Schiff 4 -aluksen sisätiloja.
Meyerin Turun telakalla toukokuussa toukokuussa 2015 valmistuneen Mein Schiff 4 -aluksen sisätiloja.Annika Holmbom / Yle

Vuorineuvos Martin Saarikangas johti Turun telakkaa Masa Yards -nimen alla 1990-luvun alussa. Saarikangas haukkuu sekä sen jälkeen telakkaa johtaneet norjalaiset että eteläkorealaiset.

Masa Yardsin emoyhtiö oli norjalainen Kværner. Yhtiöllä meni 1990-luvun alkuvuosina huonosti, muistelee Saarikangas.

– Kværner, joka oli Masa Yardsin emoyhtiö, oli vähällä mennä konkurssiin ja Aker osti sen. Heillä ei taas ollut hajuakaan laivanrakennuksesta, sadattelee Saarikangas.

Vuonna 2008 Aker myi Turun telakan eteläkorealaiselle STX-varustamolle. Vuodesta 2009 syksyyn 2014 asti telakka toimi nimellä STX Finland.

– Norjalaiset möivät Turun telakan korealaisille, joilla ei taas ollut lainkaan johtamistaitoa, päivittelee Saarikangas.

Saarikangas: Laivanrakennustaito oli Turun telakan pelastus

Vuorineuvos Martin Saarikangas uskoo, että mikäli Turun telakalla valmistuneet laivat eivät olisi olleet parhaita maailmassa, telakalla olisi saatu laittaa portit säppiin.

Martin Saarikangas
Martin SaarikangasYle

– Me kehitimme know-how'ta sille tasolle, että edelleen meidän tietotasomme on johtavaa maailmassa. Vain suomalainen laivanrakennustaito piti Turun telakan pystyssä, sanoo Saarikangas.

Saksalainen telakkayhtiö Meyer osti Turun telakan yhteistyössä Suomen valtion kanssa vuonna 2014. Kauppa varmistui syyskuussa 2014, kun Suomen kilpailuvirasto hyväksyi kaupan.

Kokonaan Meyerin omistukseen telakka siirtyi toukokuussa 2015. Toimitusjohtajana on Saarikankaan ystävä Jan Meyer.

Norjalaiset möivät Turun telakan korealaisille, joilla ei taas ollut lainkaan johtamistaitoa.

Martin Saarikangas

– Nyt Turun telakka on hyvissä hoteissa, kun hyvä ystäväni Meyer osti sen. Asiakkaina ovat samat firmat kuin olivat minullakin, toteaa Saarikangas.

Vuorineuvos Martin Saarikangas uskoo, että Turun telakalla on edessään valoisa tulevaisuus.

– Nämä samat asiakkaat kyllä pysyvät. Niin kauan kun tehdään hyviä laadukkaita laivoja ja toimitetaan ne ajoissa, ei ole hätää, sanoo Saarikangas.

Uran parhaat muistot liittyvät laivakauppoihin

Saarikangas on toiminut laivateollisuuden lisäksi myös muun muassa kansanedustajana ja useissa eri tehtävissä urheilujärjestöissä. Hänen suurimmat onnistumisensa liittyvät kuitenkin juuri telakkateollisuuteen.

– Kyllä silloin kun jotain sopimusta oli väännetty kuukausikaupalla ja saatiin nimet paperiin, tunsi oikeasti onnistuneensa. Tiesi, että töitä riitti taas jopa kymmenelle tuhannelle työntekijälle pariksi vuodeksi. Se todella lämmitti, muistelee Saarikangas.