Kaupan myllerrys panee pienet ahtaalle – Eskolasta lähtee viimeinenkin kauppa

Kannuksen Eskola on tunnettu aktiivisena kylänä. Harvassa, hieman alle 500 asukkaan, kylässä on kahta ruokakauppaa – näin oli tosin kolme vuotta sitten. Nyt ovensa sulkee kylän viimeinenkin kauppa. Samalla maakunnan viimeinen kauppa-auto parkkeerattiin talliin,

Kotimaa
Kari ja Maritta Junnola kauppansa kassalla
Kalle Niskala / Yle

Eskolasta on lyhyen ajan sisältä lakkautettu koulu, päiväkoti ja kaksi kauppaa. Tai viimeinen avoinna oleva kauppa myy vielä viimeisiä tavaroitaan, ovet lukitaan helmikuun alkupuolella. Jatkajaa kaupalle ei löytynyt.

Eskolalaiset ovat voineet asioida Junnolan kaupassa vuodesta 1954 lähtien. 220 talouden Eskola ostovoima ei lopulta riittänyt kilpailemaan Kannuksen kauppojen sekä Kokkolan ja Ylivieskan markettien kanssa.

– Kyllähän näin pienenä on vaikea kilpailla isompia vastaan. Kyllähän se Keskokin yleensä paremmin isoja liikkeitä kannustaa ja me pienet ollaan vähän semmoista mutasakkia, kertoo kauppias Maritta Junnola.

– Kyllä tässä haikein mielin ollaan, koska olemme tehneet niin kauan tätä hommaa. Mutta tilanne on sellainen, että muuta vaihtoehtoa ei ole, jatkaa Junnola.

Eskolalaiset ostivat kaupungilta koulunsa kylätaloksi 2014. Siellä on nyt ryhmäperhepäiväkoti Tenavatalli, kyläkirjasto ja lounasruokala.

Maakunnan viimeinen kauppa-auto

Kauko Junnola aloitti kauppa-autotoiminnan vuonna 1959. Junnolan myymäläautot ovatkin tuttu näky maakunnan teillä, parhaimmillaan liikenteessä oli kaksikin autoa, kaikkiaan Junnoloilla on ollut vuosikymmenten varrella useita kymmeniä autoja.

Kauppa-autojen kulta-aika sijoittuu 1960- ja -70 -lukujen taitteeseen. Kari Junnola on nähnyt ratin takaa aitiopaikalta maaseudun murroksen. Harvaan asutulla seudulla tutun kauppa-auton menettäminen on kova isku monille.

– Kyllähän se on kova puute tuolla maaseudulla, kun sitä Junnolan autoa ei tule. Mutta kyllä asiakkaat ymmärtävät meidänkin tilanteen, mikä oli. Minullakin oli tuo sairaustapaus, että ei jaksa tehdä tuota niin pitkää päivää kuin myymäläautotyö vaatii. Kovasti ovat kyllä soitelleet, että milloin Kari tulee.

Junnolan kauppa-auto seisoo varaston vieressä.
K Junnolan toiseksi uusin kauppa-auto, uusin myymäläauto on vuodelta 2009.Kalle Niskala / Yle

Kari Junnola aloitti työpäivänsä aamuviideltä, ja päivät venyivät kun väki väheni reitin varrelta. Lopulta työpäivät venyivät 16-tuntisiksi.

– Maaseutu autioituu ja asiakkaita piti hakea aina vain kauempaa ja kauempaa.

Enää kauppa-autoja ei maakunnan teillä näe. Toiseksi viimeinen eli Toholammilta käsin ajanut Jämsän kauppa-auto ajoi viimeisen kerran parkkiin keväällä 2014. Junnolan uusin auto vuodelta 2009. Isäntä esittelee ylpeänä itse suunnittelemiaan kylmäkalusteita, ehkäpä yleisö pääsee vielä kerran astumaan kauppa-autoon, sillä Karilla on vielä varastoissaan peräti viisi myymäläautoa.

– Moni on sanonut, että tehkää sellainen kauppamuseo, että näitä pitäisi jotenkin hyödyntää. Myymäläautoista saisi hyvän kokonaisuuden, sen takia näitä ei ole tullut hävitettyä. Jos sitä jotain keksisi tulevina aikoina, suunnittelee Kari Junnola.