Somevelho Trump twiittaa jopa mikrofoniin – USA:n vaalitaistelu vie median käyttöä uusille urille

Nuoret ovat seuranneet aiempaa innokkaammin Yhdysvaltain presidenttiehdokkaiden kampanjointia ja väittelyjä. Se johtuu ennen muuta muuttuneesta median käyttökulttuurista ja Donald Trumpista.

USA:n presidentinvaali
Donald Trump sai innostuneen vastaanoton Liberty-yliopiston opiskelijoilta Virginiassa.
Donald Trump sai innostuneen vastaanoton Liberty-yliopiston opiskelijoilta Virginiassa. Chip Somodevilla / AFP

Yhdysvaltain presidentinvaalit ovat vasta marraskuussa, mutta ne ovat jo nyt hitti.

Televisioväittelyillä on ollut enemmän nuoria katselijoita kuin koskaan aiemmin. Nuoret eivät kuitenkaan välttämättä asetu nojatuoliin töllöttimen ääreen, vaan katsovat ohjelmaa mobiililaitteistaan.

Enemmistölle nuorista väittelyt tarjoavat viihdettä. Tiedonjanoisia katselijoita on enemmän vanhemmissa ikäryhmissä.

Ehdokkaista viihdettä on tarjonnut eniten republikaani Donald Trump. Samalla Trump on vienyt monikanavaisuuden uudelle tasolle.

Twiitin mittaisia kommentteja

Verkkojulkisuuden tutkija Salla-Maaria Laaksonen Helsingin yliopistosta kertoo havainneensa Trumpin viestinnässä ainakin yhden konkreettisen uuden tehokeinon.

– Twiitin mittaiset lausahdukset.

Hänen kampanjaväkensä on sormi liipasimella valmiina aina, kun hän puhuu.

Kun Trump viime viikon kampanjatilaisuudessaan hyökkäsi Ted Cruzin kimppuun vihjailemalla tämän olevan syntyjään kanadalainen ja ottaneen outoja pankkilainoja, teksti twiitattiin sanatarkasti. Näin muut mediat saattoivat poimia sen.

Kuvakaappaus Donald Trumpin Twitter-tilistä.
Kuvakaappaus Donald Trumpin Twitter-tilistä.

Laaksonen löytää syitä Trump-ilmiöön amerikkalaisesta mediakulttuurista. Yhdysvalloissa viestintä on enemmän persoonaan liittyvää.

Trumpissa henkilöityy monien äänestäjien kaipaama suurvaltauho. Hän esimerkiksi lupaa satsata presidenttinä asevoimiin ennenkokemattomalla tavalla.

 Kuvakaappaus Donald Trumpin Twitter-tilistä.
Kuvakaappaus Donald Trumpin Twitter-tilistä.

Edellisissä vaaleissa Barack Obama hyödynsi tehokkaasti somea jakaen viestejään ja keräten rahaa Facebookissa ja Twitterissä.

Niiden lisäksi ehdokkaat käyttävät nyt Trumpin johdolla aktiivisesti muun muassa Instagramia, Periscopea ja Facebook Livea.

Kuvanostot uusi tehokeino

2016 kampanjoinnin mahdolliset someuutuudet liittyvät visuaaliseen viestintään, kuten kuvanostoihin, Laaksonen arvelee. Niitä tehtailevat ehdokkaiden lisäksi tavalliset kansalaiset, ja usein humoristiseen sävyyn.

Hillary Clintonin kannattajat ovat kuvanostoillaan painottaneet muun muassa ehdokkaansa perhearvoja. Clintonin vastustavat puolestaan irvailevat toisenlaisilla kuvanostoilla Bill Clintonin seksiskandaalista Valkoisessa talossa.

.

Kuvakaappaus Hillary Clintonin vastustajien ja kannattajien Facebook-sivusta.
Kuvakaappaus Hillary Clintonin vastustajien ja kannattajien Facebook-sivuista.

– Äänestäjien tekemiä versioita Trumpista Clintoniin näyttää pyörivän paljon. On hyvä kysymys, kenen laariin nämä lopulta sitten satavat, mutta ainakin verkon käyttäjillä on hauskaa, Laaksonen sanoo.

Vanhemmat katsovat paikalliskanavia

Sosiaalisen median merkitys on erittäin tärkeä jo kaikille ehdokkaille, mutta ratkaisevaksi sen rooli tuskin vieläkään nousee.

– Vaikea kuvitella, että niin pitkälle mentäisiin, Laaksonen arvioi.

Pew:n tutkimuksen mukaan 61 prosenttia alle 30-vuotiaista amerikkalaisista kertoo saavansa politiikan uutisensa Facebookista. Sen sijaan vanhemmassa ikäluokassa tärkein politiikan tietolähde on edelleen television paikalliskanava.