Raju väite: Peruskännykät lähes katoavat maailmasta kolmessa vuodessa

Tutkimuslaitos Gartner ennustaa Ylen haastattelussa peruskännyköiden katoamista kolmen vuoden sisällä. Syykin on yksinkertainen. Älypuhelimet ovat nykyään niin halpoja, että hintaero peruspuhelimiin katoaa olemattomiin.

talous
Intialainen morsian kuvasi kännykällä itseään ja ystäviään Bhopalissa.
Intialainen morsian kuvasi kännykällä itseään ja ystäviään Bhopalissa viime huhtikuussa.Sanjee Gupta / EPA

Peruskännykät katoavat pian maailman kartalta. Näin kertoo tutkimuslaitos Gartnerin tutkimuspäällikkö Roberta Cozza Ylen haastattelussa.

– Maailman kaikista matkapuhelimista 25 prosenttia on tällä hetkellä tavallisia kännyköitä. Kolmen vuoden päästä niiden määrä laskee viiteen prosenttiin.

Toisin sanoen tämä tarkoittaa, että vuoteen 2019 mennessä noin 95 prosenttia kaikista matkapuhelimista on älykännyköitä. Tämä tietysti, jos Gartnerin ennustukseen on luottaminen.

Syy muutokselle on selvä. Älypuhelimien ja tavallisten kännyköiden välinen hintaero alkaa olla olematon.

– Esimerkiksi Intiassa älypuhelimen saa alle 20 dollarilla. Jopa halvemmalla.

Cozzanin mukaan perinteisten matkapuhelimien katoaminen on nopeinta siellä, missä niitä käytetään yhä paljon. Esimerkiksi monessa Tyynenmeren alueen kasvavissa talouksissa yli puolet puhelimista on tavallisia kännyköitä.

Ensi vuonna Gartner ennustaa peruspuhelimien osuuden kaikista kännyköistä tippuvan alueella 15 prosenttiyksiköllä.

Applen markkinaosuus jämähtää

Tietotekniikkayhtiö Apple on takonut viime vuodet eniten rahaa älypuhelinmarkkinoilla, vaikka yhtiön markkinaosuus ei ole ollut kaikista suurin.

Applen osuus kaikista myydyistä älypuhelimista on pyörinyt noin 13 prosentin tasolla, kun taas markkinajohtaja Samsungin osuus on ollut noin 24 prosenttia.

Syynä Applen asemaan ovat muita suuremmat katteet. Se on myynyt eniten korkean hintaluokan älypuhelimia.

– Vaikka Applen kappalemääräinen myynti kasvaa, sen markkinaosuus pysyy suurin piirtein samalla tasolla, Cozza sanoo.

Syynä myynnin kasvun hiipumiseen tutkimusjohtaja Cozza pitää markkinoiden saturaatiota kalliiden puhelinten luokassa. Hintaluokassa on toisin sanoen enemmän tarjontaa kuin kysyntää.

– Tämä on tilanne jopa Kiinassa, puhumattakaan Yhdysvalloista ja Länsi-Euroopasta.

Gartnerin näkemyksen mukaan kuluttajat eivät enää vaihda entiseen tapaansa halpoja älypuhelimiaan kalliisiin. Erityisesti kasvavilla markkinoilla kuluttajat korvaavat halpoja ja keskihintaluokan älypuhelimia saman kategorian puhelimilla.

– Esimerkiksi Kiinassa, Indonesiassa, Malesiassa ja Itä-Euroopan maissa on uusia ja paikallisia valmistajia, jotka tarjoavat älypuhelimia erittäin houkuttelevaan hintaan.

Uusina tulokkaina Cozza mainitsee kiinalaismerkit Oppon ja Meizun.

Huawei-älypuhelin.
Huawei-älypuhelin.Gregor Fischer / EPA

Microsoftin tilanne on vaikea

Gartner ennustaa Microsoftin älypuhelimille vaikeita aikoja. Tähän mennessä Windows-käyttöjärjestelmän osuus markkinoiden älypuhelimissa on ollut alle viiden prosentin luokkaa ja kehitys on ollut mollivoittoinen.

– Markkinoille on vaikea tulla, kun Googlella ja Applella on niin suuri asema siellä.

Cozza ei usko, että alkuvuonna 2015 julkaistu Windows 10 -käyttöjärjestelmä auttaa Microsoftin puhelimia voittamaan markkinaosuuksia. Tämä siitäkin huolimatta, että Gartner ennustaa yritysten päivittävän tietokoneensa entistä nopeammin uuteen käyttöjärjestelmään.

– En usko, että Microsoft edes tavoittelee suuria markkinaosuuksia. Puhelimista on tullut muiden välineiden seuralainen.

Tällä Cozza tarkoittaa sitä, että Microsoftin tietokoneet, puhelimet ja muut välineet toimivat saumattomasti yhteen. Yhden tuotteen pudottaminen pois valikoimasta heikentää muiden houkuttelevuutta.

Microsoftin puhelimia on syytetty siitä, että niihin voi ladata vähän sovelluksia verrattuna Android- ja iOS-käyttöjärjestelmien puhelimiin. Cozza uskoo, että nykyään kyse on enemmän puhelimen brändistä.

– Kuluttajalla pitää olla tunneside brändiin, enkä pidä Lumiaa houkuttelevana vaihtoehtona.

Cozzan mielestä Microsoftin pitäisi hylätä Lumia. Vaihtoehtona hän pitää ”vahvaa Surface-brändiä”, jonka nimissä Microsoft on myynyt kevyitä tietokoneita.

Nopeaan muutokseen Gartnerin tutkimuspäällikkö ei kuitenkaan usko.

– Microsoftin johtajat yrittävät kaikkensa, ennen kuin he muuttavat suuntaansa.

Korjaus 20.1. klo 12:53: Korjattu vuosiluku oikeaksi : Gartnerin ennustuksen mukaan noin 95 prosenttia kaikista matkapuhelimista on älykännyköitä vuoteen 2019 mennessä,