Kaupat: Hinnat olisivat laskeneet joka tapauksessa

SOK.n mukaan ruoan hinnoissa ei ollut aiemmin ilmaa, vaikka niissä onkin viime aikoina ollut reilusti alentamisen varaa.

Aamu-tv
Arttu Laine, Ari Akseli ja Lauri Sipponen
Kesko, SOK ja Lidl kilpailevat yhä rajummin ruoan hinnalla. Miksi ruoan hintaa nyt lasketaan ja keneltä se on pois? Kenen taskuun erotus meni ennen hintojen laskua vai mistä erotus saadaan takaisin? Aamu-tv:ssä vastasivat Ruokakeskon johtaja Ari Akseli, SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine ja Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

Ylen aamu-tv:ssä haastatellut kaupan edustajat sanovat ymmärtävänsä maataloustuottajiia, joita ruoan hinnan aleneminen kauhistuttaa.

Kaupan väki kuitenkin korostaa ykskantaan, että hintojen laskun taustalla on kaupan oman toiminnan tehostuminen sekä maailmanmarkkinahintojen aleneminen.

SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine vakuutti jälleen ryhmänsä puolesta, että kauppa hakee säästöt omasta toiminnastaan ja ohjaa ne hintoihin. Laine arvioi, että kuluttajan 27 euron ostoksista kertyy kaupalle 50 sentin voitto. Ilmaa hinnoissa ei ollut ennen halpuutustakaan, hän toteaa.

– Mitä enemmän pidämme suomalaisten tuotteiden puolta, sitä parempi maataloudelle, sanoo Laine.

Eilen S-ryhmä kertoi, että "halpuutus" on lisännyt suomalaisen lihan, juuston ja leipomotuotteiden myyntiä miljoonia kiloja. S-ryhmän "halpuutus" alkoi vuosi sitten. Tällä viikolla hintakilpailu on kiihtynyt.

Maanantaina Kesko kertoi alentavansa 2 000 tuotteen hintaa. Keskon päivittäistavarakaupasta vastaava johtaja Ari Akseli huomautti aamu-tv:ssä, että K-ruokakaupat alensivat satoja hintoja jo ennen S-ryhmän halpuutuskampanjaa.

Lidl: Ostovoima ja hintakehitys käyvät yhtä jalkaa

Lidl puolestaan on tajunnut hinnan merkityksen aina, ja samalla tiellä ollaan yhä, sanoi toimitusjohtaja Lauri Sipponen. Ketju on toiminut Suomessa vuodesta 2002.

– Lidl on ollut Suomessa hintakilpailun moottori. Nyt hinta on taas tapetilla, kun ostovoima on heikennyt.

Sipponen selvitti, että hintoihin voidaan vaikuttaa mainonnalla, logistiikalla sekä huolehtimalla tavaroiden tehokkaasta kierrosta. Tuotteita myös uudistetaan jatkuvasti yhteistyössä teollisuuden kanssa.

Ari Akseli, Keskon ostojen asiantuntija, myöntää, että joidenkin tuotteiden – esimerkiksi pähkinöiden – hinnat ovat myös nousseet. Tämä johtuu hänen mukaansa normaalista kausivaihtelusta sekä tarjonnan määrän vaihtelusta.

Esimerkiksi sitrusten paras sesonki on kohta alkamassa, ja hedelmien hinta laskee. Pääsisäissesongin aikaan lampaanlihan hinta alenee. Kun tarjonta taas vähenee, hinnat nousevat.