Turvapaikanhakijat opiskelevat suomea laulamalla Jenni Vartiaista – video

Koskelan vastaanottokeskuksessa Helsingissä turvapaikanhakijat oppivat suomen kieltä laulamalla, sillä se vahvistaa muistamista ja ääntämistä. Yhdessä laulaminen toimii turvapaikanhakijoille myös terapiana.

turvapaikanhakijat
Turvapaikanhakijat opettelevat suomen kieltä laulamalla.

Irakilainen turvapaikanhakija Qusay soittaa pianoa Koskelan vastaanottokeskuksen kerhotilassa. Nuorella miehellä on päällään nahkatakki ja sormet näppäilevät koskettimia hillitysti. Hänen taidoistaan kuulee, että pianoa on soitettu useita vuosia.

– Kotimaassa kuunneltiin paljon irakilaista musiikkia, mutta myös ulkomaisia biisejä. Suomeen tultua olen kuunnellut suomalaisia kappaleita, vaikka en ymmärrä, mitä niissä sanotaan. Silti tunnen mistä ne kertovat, Qusay sanoo.

Vastaanottokeskuksessa on alkamassa Laulukoulu LauluAvaimen järjestämä kurssi, jossa turvapaikanhakijoille opetetaan suomea musiikin avulla. Musiikkipedagogi Heidi Kiviharju kirjoittaa taululle edellisellä kerralla opetellun kappaleen sanoja.

Kertauksen jälkeen lastenlaulu Jaakko kulta kajahtaa noin kymmenen miehen suusta. Kurssilla tutustutaan suomen kielen saloihin lastenlaulujen ohella suomalaisilla kansanlauluilla, sillä niissä on paljon toistoa.

– Laulaminen vahvistaa muistia. Siinä saadaan sanat kytköksiin melodian kanssa ja ne muistuvat mieleen paljon paremmin. Laulaminen vahvistaa myös ääntämistä, kun sanojen päätteet ja rytmiikka tulevat vahvasti mukaan.

Musiikki auttaa selviytymään

Koskelan vastaanottokeskuksen lauluryhmään osallistuvat ovat pyytäneet opettajalta laulettavaksi myös suomalaista poppia. Erityisesti mieleen ovat Jenni Vartiaisen kauniit melodiat.

Heidi Kiviharju kirjoittaa taululle Missä muruseni on -kappaleen sanoja. Kaikkien sanojen lausuminen ei ole aivan helppoa ja "hänen hiuksilleen" -kohtaa harjoitellaan monta kertaa.

Nopeasti tarttuvan melodian ansiosta kappaleen alku alkaa sujua oppitunnin päätteeksi.

Tunnin loputtua parikymppinen Qusay on innoissaan Jenni Vartiaisen kappaleesta ja sen kautta kielen oppimisesta.

– Tykkäsin melodiasta ja vielä enemmän, kun kuulin, mistä sanat kertovat. Haluan oppia suomen kieltä ja sen jälkeen laulaa kappaleita suomeksi.

Turvapaikanhakijat piirittävät laulutunnin jälkeen opettajansa Heidi Kiviharjun. Puhuttavaa musiikista riittää.

Kiviharjun mielestä yhdessä laulaminen on turvapaikanhakijoille kielen opiskelun ohella myös terapiaa.

– Laulamisen on osoitettu vaikka kuinka monella tutkimuksella kanavoivan stressiä. Se auttaa myös käsittelemään tunteita. Laulaminen on myös sosiaalista toimintaa ja ryhmätoimintaa. Lisäksi he pääsevät tekemään aivan jotain muuta. Ei tarvitse miettiä, mitä se elämä tällä hetkellä on.

Qusay aikoo jatkaa suomen kielen opiskelemista musiikin avulla.

– Olen täysillä mukana, kun soitan suomalaisia kauniita kappaleita. Musiikki ylipäätään auttaa minua selviytymään.