Kela-taksista valittaminen turhauttaa: "Kannattaa olla ponnekas"

Dialyysiin säännöllisesti matkaava asiakas ei edes usko ehtivänsä perille. Hän on jo myöhästynyt niin monta kertaa, kun taksi ei ole saapunut paikalle ajoissa. Toisilla kyydit toimivat säntillisesti, mutta väliinputoajien on vaikea saada ääntään kuuluviin.

Kotimaa
Taksi tolpalla, Rovaniemi
Miikka Miinala / Yle

Satakuntalaisnainen käy keskussairaalassa dialyysihoidossa kolme kertaa viikossa. Käynnit ovat säännöllisiä, mutta kuljetukset eivät. Kelan taksipalveluun turvautuva asiakas ei ole tyytyväinen. Hän ei ole tilanteessa yksin, mutta vähemmistössä kuitenkin.

Satakunnan aluetaksin toimitusjohtaja Hannu Aho myöntää, että viivästyksiä tulee silloin tällöin.

– Ne johtuvat useimmiten siitä, että alueella ei juuri silloin ole autoja. Myös kyytien yhdistäminen voi olla syynä. Kela haluaa, että samaan suuntaan kulkevat asiakkaat kuljetetaan samalla kyydillä. Silloin kaikki eivät välttämättä pääse toivotussa ajassa perille.

Valitus moneen portaaseen

Sosiaali- ja terveysalan tapauksiin erikoistunut lakimies Jukka Kumpuvuori on itsekin Kela-taksien ahkera asiakas. Hänelle käytännöt ovat tuttuja.

– Itse olen onnellisessa asemassa, koska saan käyttää vakiotaksia. Se on mahdollista kuntoutuksessa käyville vaikeavammaisille sekä alle 16-vuotiaille asiakkaille. Muut joutuvat hoitamaan asiansa välityskeskuksen kautta.

Kyytiinsä tyytymättömät asiakkaat päätyvät usein selvittämään tilannetta myös jälkikäteen välityskeskuksesta.

– Ensisijaisesti otetaan yhteyttä kuljettajaan. Jos valitus ei tuota tulosta, kannattaa olla yhteydessä taksikeskukseen. Jos sen kanssa tulee ongelmia, on seuraava valitusporras ely-keskus, kertoo Kumpuvuori.

Vaikutusta arkipäiväisiin asioihin

Asiakkaiden tyytymättömyys on Jukka Kumpuvuorelle tuttua. Hän opastaa heitä kertomaan pienimmistäkin epäkohdista eteenpäin.

– Monen portaan kautta valittaminen voi tuntua turhauttavalta. Oikeusturva on näissä asioissa aika heikko. Vaikka tuomioistuin ei asiassa päätöstä tekisikään, kannattaa valitus tehdä. Kun epäkohdat ottaa esille ponnekkaasti, tapahtuu taksin arkipäiväisissä asioissa usein muutoksia.