Lapsiperheet saivat uudet ruokasuositukset – odottaville äideille enemmän foolihappoa ja salmiakkilakko

Vauvojen kiinteän ruuan aloitukseen annetaan aiempaa selkeämpiä ohjeita. Raskautta suunnitteleville naisille suositellaan foolihappolisää jo ennen kuin ehkäisy jätetään pois. Salmiakki ja lakritsi karsitaan raskaana olevilta.

terveys
grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Lapsiperheet ja raskaana olevat naiset saivat perjantaina uudet ruokasuositukset. Salmiakilla ja lakritsilla herkuttelua suitsitaan raskauden aikana. Jo aiemmin on varoiteltu, että ne nostavat verenpainetta ja lisäävät turvotusta. Uuden tutkimustiedon mukaan niiden syöminen voi lisätä myös keskenmenon vaaraa ja olla yhteydessä lapsen kehityshäiriöihin.

– Tämä ei tarkoita sitä, ettei voisi satunnaisesti syödä vaikkapa lakritsijäätelöä tai jonkun salmiakkikarkin, mutta säännöllinen käyttö ei ole hyväksi, ravitsemustutkija Heli Kuusipalo Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta THL:stä sanoo.

Foolihappoa jo ennen kuin ehkäisy jätetään pois

Raskautta suunnitteleville naisille sekä raskauden alkuvaiheeseen suositellaan foolihappolisää. Riittävä foolihappovarasto on tärkeä sikiön keskushermoston kehittymiselle.

– Foolihappo vaikuttaa hermostoputken sulkeutumiseen. Jos sitä ei ole riittävästi, hermostoputki jää avonaiseksi. Hermostoputki sulkeutuu heti raskauden ensi vaiheissa. Puutos siinä vaiheessa aiheuttaa kehityshäiriön, Heli Kuusipalo kertoo.

Salmiakkia kupissa.
Salmiakkia ja lakritsia ei suositella raskauden aikana.Mikko Ahmajärvi / Yle

Foolihappolisän syöminen on syytä aloittaa jo kaksi kuukautta ennen kuin ehkäisy jätetään pois, ja sitä pitäisi jatkaa raskauden ensimmäisen kolmanneksen ajan. Annos on 400 mikrogrammaa päivässä.

Foolihappoa ei tarvitse ottaa purkista, jos ruokavalio on hyvin monipuolinen. B-ryhmän vitamiineihin kuuluvaa folaattia saa kasviksista ja täysjyväviljasta, mutta monille sitä kertyy ruuasta liian vähän.

Vauvoille maisteluannoksia imetyksen lisäksi

Myös vauvojen kiinteiden ruokien aloitukseen annetaan aiempaa selkeämpiä ohjeita. Pienet maisteluannokset voi aloittaa neljän ja kuuden kuukauden välillä. Juuri tässä iässä maistelu tukee suoliston kypsymistä ja parantaa uusien ruokien sietokykyä.

– Maisteluannos tarkoittaa pientä, vauvan suussaan pyörittelemää ruokamäärää, joka ei kuitenkaan vielä ole ravinnonsaannin kannalta merkitsevä, ravitsemustutkija Heli Kuusipalo THL:stä kuvailee.

Maistelu ei korvaa imetystä.

– On edelleen tärkeää, että äidin rintamaitoa saadaan kuusi kuukautta.

Lisää iloa ja yhdessä syömistä

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ruokasuosituksissa korostetaan lapsiperheille ruokailun iloa, yhteisiä aterioita ja kasvisten runsasta määrää.

Suosituksissa huomioidaan myös maahanmuuttajaperheet. Monikulttuurinen lautasmalli on tehty siksi, ettei Suomesta välttämättä löydy samoja aineksia, joihin maahanmuuttajat ovat tottuneet. Monikulttuurisessa lautasmallissa esimerkiksi raa'at kasvikset on korvattu kypsennetyillä. Monissa maissa kasvikset kypsennetään aina ruuan turvallisuuden varmistamiseksi.

grafiikka lautasmalli
Yle Uutisgrafiikka