Lahden matkakeskus avautui – kaunis katsella, mutta riittääkö tila busseille?

Lahden matkakeskus on tarkan mittakaavan taidonnäyte. Sen toimivuus testataan, kun kaukoliikenteen bussit siirtyvät laitureilleen asemarakennuksen tuntumaan ensi kuussa. Myös Matkahuolto muuttaa alueelle.

linja-autot
Kuparinen katos
Kuparisen katoksen alta löytyvät kaukoliikenteen pysäkitHeikki Ahonen / Yle

Lahden rautatieaseman edustalla hohtaa ja kimmeltää. Lahden matkakeskus avattiin käyttäjille ja täydessä toiminnassa se on ensi kuussa.

Matkakeskuksen kulkuväylille, seiniin ja rakenteiisiin on valittu käyttöä kestäviä materiaaleja: kuparia, lasia, puuta, alumiinia ja luonnonkiveä.

Kupari on hallitseva materiaali kaukoliikenteen bussiasemalla siltakannella ja sen lähistöllä katoksissa.

Katto läheltä
Kuparinen sisäkatto on reitetty.Heikki Ahonen / Yle

– Se oli kaupunginmuseon ehdotus ja sopii ympäristöön. Kupari on pitkäikäinen, huoltovapaa ja arvokas materiaali, sanoo Samuli Miettinen JKMM Arkkitehdeistä.

Kuparin hohto häviää, pinta alkaa hapettua ja tummua pian. Lopulta väritys muistuttaa punatiilten sävyä.

– Ideana on ollut luoda paikalle oma identiteetti ja samalla kiinnittää se ympäristöönsä ja olemassaolevaan asemarakennukseen, Miettinen kertoo.

Miettisen mukaan matkakeskuksessa on "pyritty tekemään arjesta juhlaa” myös pienten yksityiskohtien avulla. Esimerkiksi pääbussikatoksen ja kulkutunnelien valaistusta voidaan säätää ja väritystä muuttaa.

– Siltarakenteen alapuolella tunnelissa on toteutettu äänenvaimennus alumiinisin profiilein ja siellä on muuttuva valaistus, joka voi olla vaikkapa jouluna punainen ja Pelicansin pelipäivinä turkoosi, pääarkkitehti naurahtaa.

Bussikatoksiin lasiseinät?

Paikallisliikenteen pysäkit sijoittuvat matkakeskusta sivuavien Mannerheiminkadun ja Vesijärvenkadun varrelle.

Katokset ovat saaneet jo osakseen kritiikkiä siitä, että ne eivät tarjoa tarpeeksi suojaa tuulelta ja sateelta.

Tämä on kaupungin suurin joukko- ja infraliikenneinvestointi kautta aikojen.

Matti Kuronen

– Katoksia ei haluttu rakentaa umpinaisiksi. Jatkossa on helppo tutkia, tarvitaanko niihin esimerkiksi lasisia lisäseiniä. Pääbussikatos on tehty bussien ajokorkeuden mukaan eikä se esimerkiksi viistosateelta kykene suojaa antamaan.

Samuli Miettinen muistuttaa, että matkakeskuksesta ei ole ollut tarkoitus rakentaa sisätilaa tai uutta taloa.

– Päämääränä on ollut tehdä välittäviä rakenteita ja katoksia. Sisätiloja löytyy läheltä esimerkiksi asemarakennuksesta.

Maailmanluokan matkakeskus

Lahteen on nyt toimialajohtajan tehtävät pian jättävän ja rakennusteollisuuden palvelukseen siirtyvän toimialajohtaja Matti Kurosen mukaan saatu maailmanluokan matkakeskus, joka yhdistää eri liikennemuodot.

Mies kävelee kuparikatoksen alla
Heikki Ahonen / Yle

– Matkakeskus on monenlaisten liikkujien solmukohta, joka yhdistää niin bussi- ja junaliikenteen, palvelee kevyen liikenteen käyttäjiä, autolla juniin tai busseihin siirtyviä sekä mahdollistaa radanvarren kehittämisen tulevaisuudessa.

Käyttäjät huomioidaan monipuolisesti. Hisseissä on ääniohjaus ja näkövammaisia ohjaaman kulkuväyliltä löytyy pistekirjoitusta. Polkupyöräilijöille on rakennettu suojattu, kameroin valvottu pyöräparkki.

Reilut 18 miljoonaa euroa maksaneen kokonaisuuden kallein ja monimutkaisin osa on siltatekniikalla toteutettu kansi, jonka päälle bussilaiturit katoksineen tehtiin.

15,6 miljoonan tavoitehinnasta livettiin Kurosen mukaan lähinnä pyöräparkin, johtosiirtojen ja muiden teknisten töiden takia.

Hanke toteutettiin kaupungin, YIT:n ja Siton yhteisvastuullisella allianssimallilla.

– Tämä on kaupungin suurin joukko- ja infraliikenneinvestointi kautta aikojen. Perinteinen urakkamalli olisi johtanut paljon huonompaan tulokseen sekä teknisesti että talodellisesti, uskoo Kuronen.

Testiajoa Jokimaalla

Lahden matkakeskus sai ideavaiheessa isosti kritiikkiä linja-autoliikennöitsijöiltä ja –kuljettajilta. Etukäteen ihmeteltiin muun muassa, kuinka bussit mahdutetaan kulkemaan tiiviisti rakennetulla alueella.

Tilan riittävyyttä testattiin etukäteen Jokimaan ravikeskuksessa, jossa alaa mallinnettiin ja mitoutusajoa tehtiin keilojen kanssa.

Hankkeen nokkamiehet myöntävät, että mitoitus on tehty tarkkaan ja toimintoja "sijoiteltu kenkälusikalla".

Koiviston Auton toimitusjohtaja Markku Markkula kävi juuri ennen alueen avautumista koeajolla rahti- ja laiturialueilla ja lähiympäristössä.

– Vähäisellä kokemuksellani selvisin ja sen perusteella uskon, että kokeneet kuljettajat onnistuvat hyvin. Ahtauspaikkoja on ja arki sitten osoittaa, mitä korjataan. Ratkaistaan ongelmat sen mukaan, jos niitä eteen tulee.

Markkula on toiveikas tulevaisuuden suhteen.

– Uskon, että tämä antaa lisäbuustia bussiliikenteelle. Kilpailu on kovaa, mutta nyt asiakkailla on mahdollisuus yhdistellä matkoja ja tehdä myös todellisia valintoja sen suhteen, kulkeako junalla vai bussilla.