Murenemispisteessä oleva Suomenlinnan tunneli menee remonttiin

Runsaan kilometrin pituinen Suomenlinnan tunneli on otettu käyttöön vuonna 1981, eikä sille ole tehty vielä kertaakaan laajaa peruskorjausta. Kulunut tunneli kärsii muun muassa korroosiosta ja on vaarana, että sen katosta putoaa kiviä.

Talvinen Suomenlinna. Kuva: Suomenlinnan hoitokunnan kuva-arkisto/Santeri Laamanen

Suomenlinnaan meren alitse johtava tunneli korjataan perusteellisesti. Ahtaan tunnelin kautta Suomenlinnaan kulkee saaren asukkaille ja turisteille tärkeä kunnallistekniikka. Lisäksi tunnelia käytetään hälytysajoihin.

Tunneli kaipaa remonttia, koska sen kunto on todettu huonoksi. Runsaan kilometrin pituinen tunneli on otettu käyttöön 1980-luvun alussa, eikä sille ole tehty vielä kertaakaan laajaa peruskorjausta.

– Pitkäaikainen käyttö on aiheuttanut sen, että tunneli on kulunut. Hälytysajoneuvoliikenteen kulku on ollut vaikeaa, koska tunnelin tekninen kunto on ollut huono. Korroosiota aiheuttavat vuotovedet ovat ongelma ja radonpitoisuus on noussut korkeaksi, kertoo Suomenlinnan hoitokunnan rakennuttajapäällikkö Anu Ahoniemi.

Myös tunnelin ilmastointi ja valaistus kaipaavat korjaamista ja vaarana on, että tunnelin katosta putoaa kiviä.

– Katolle on tarkoitus tehdä lujitustoimenpiteitä, jotta liikkuminen tunnelissa saadaan turvalliseksi, Ahoniemi kertoo.

Perusparannushanke käynnistyy kevään aikana suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden kilpailutuksella. Varsinaiset korjaustyöt käynnistyvät vuoden 2016 lopulla ja niiden luvataan valmistuvan vuoden 2017 aikana. Tunnelin korjausbudjetti on noin seitsemän miljoonaa euroa.

Suomenlinna on Suomen suosituimpia matkailukohteita. Linnoitus liitettiin vuonna 1991 Unescon maailmanperintöluetteloon.