Älä häpeä kotipaikkakuntaasi – brändää se

Henkilöbrändäyksessä kotipaikkakunnan esiin tuominen voi luoda tuotteelle lisäarvoa. Usein kotikulmat tosin tehdään näkyväksi vasta menestyksen myötä.

ilmiöt
Veera Korhonen katsoo kameraan blogikuvassaan
Veera Korhonen

Tyyliä metsästämässä (siirryt toiseen palveluun) -blogisti Veera Korhosen mukaan oman kotipaikkakunnan häpeily on muuttunut omien juurien korostamiseen. Pienet pitäjät ovat hyvä lisä muun muassa henkilöbrändäyksessä.

– Ne tekevät ihmisestä mielenkiintoisemman. Kun mietin omaa nuoruuttani, 1990-luvulla oli paljon ilmassa sitä, että täältä lähen ja en tule takaisin. Uudella paikkakunnalla uusiin ihmisiin tutustuessa on tilanteita, joissa jätettiin kertomatta kotipaikkakunta.

– On tullut jopa enemmän voimavaraksi, että ollaan kotoisin pikkupaikkakunnilta.

Henkilöbrändivalmentaja Heli Sirkiän mukaan mobility eli liikkuvuus on iso trendi maailmalla. Oma sijainti nähdään lisääntyvässä määrin osana omaa brändiä.

– Se voi olla nykyinen sijainti tai kotipaikkakunta. Sen avulla voi luoda lisäarvoa, kertoa omista arvovalinnoista tai rakentaa emotionaalisia kontakteja, Sirkiä kertoo.

Eihän silloin joskus esiinnytty omalla nimelläkään. Piilouduttiin tietynlaisen anonyymiteetin taakse.

Veera Korhonen

– Eihän sitä koskaan tiedä, mistä päin rekrytointia tekevä ihminen on kotoisin, tai jos vaikka asiakkaan perhe olisi samoilta seuduilta, sanoo Sirkiä.

"Oman kylän" tytöt tai pojat

Itse Kainuusta ja Sotkamosta Poriin muuttanut Korhonen on pitänyt blogiaan lähes kymmenen vuotta. Korhosen huomioiden perusteella myös blogistien keskuudessa on tapahtunut muutosta koskien tapaa erottua muista.

– Eihän silloin joskus esiinnytty omalla nimelläkään. Piilouduttiin tietynlaisen anonyymiteetin taakse, sanoo Korhonen.

Jos ajatellaan kotipaikkakuntaa osana henkilöbrändiä, jokaisella on omat juuret jossain. Niistä tulee olla aidosti ylpeä.

– Varsinkin kansainvälistä uraa tavoittelevalle henkilölle se voi olla osa tarinaa. Ne antavat syvyyttä ja voimannuttavat henkilöä itseään, henkilöbrändivalmentaja Heli Sirkiä toteaa.

Varsinkin kansainvälistä uraa tavoittelevalle henkilölle se voi olla osa tarinaa. Ne antavat syvyyttä ja voimannuttavat henkilöä itseään.

Heli Sirkiä

– Toisaalta, kotipaikkakunnan julkaiseminen esimerkiksi some-profiilissa voi tuoda aivan uudenlaisia tuttavuuksia. Joku ehkä haluaa matkustaa juuri sille paikkakunnalle ja etsii kokemusasiantuntijaa. Toinen haluaa ostaa kiinteistön tai kesämökin lähiseudulta. Omalla historialla voi siis olla taloudellistakin hyötyä, Sirkiä jatkaa.

Usein kotipaikkakunta tehdään näkyväksi vasta menestyksen myötä. Silloin korostetaan "oman kylän" tyttöjä tai poikia.

– Sanoisin, että kotipaikkakunnan korostaminen ei sinänsä ole itseisarvo, mutta se voi olla keino erottua ja toisaalta keino luoda uudenlaisia kohtaamisia ja suhteita, kertoo Sirkiä.