1. yle.fi
  2. Uutiset

Unkarissa protestoidaan koulu-uudistusta vastaan – Oppilaat väsyvät oikeistolaisen taakan alla

Unkarin koulu-uudistus synnytti valtakunnallisen protestin. Opetuksen sisältöä kuvataan maan oikeistolaisen johdon näkemyksiä myötäileväksi.

Ulkomaat
Herman Otto Gimnaziumin opettajat julkaisivat avoimen kirjeen, joka on nopeasti kerännyt tukea.
Herman Otto Gimnaziumin opettajat julkaisivat avoimen kirjeen, joka on nopeasti kerännyt tukea.Marjo Näkki / Yle

Herman Otto Gimnazium on tunnettu opinahjo Unkarin kolmanneksi suurimmassa kaupungissa Miskolcissa maan koillisosassa. Oppilaat ovat 10–18-vuotiaita, mutta heidän askeleensa painaa nyt eri tavalla kuin ennen. Jopa nuorimmat alakoulun lapset joutuvat olemaan koulussa pitkiä päiviä.

– Oppilaat käyttäytyvät nykyään kuin yliopisto-opiskelijat. He lukevat vain kokeisiin, kertoo koulun matematiikan opettaja Oliver Pilz.

Koulupäivän pituus on venynyt sen jälkeen, kun Unkarin opetuksesta vastaava ministeriö esitteli uudistuksiaan. Oppiaineita on tullut lisää, liikuntaa on joka päivä ja vanhoillisia arvoja korostava eettinen kasvatus on pakollinen oppiaine.

"Me haluamme vain opettaa"

Myös opettajien työtaakka on lisääntynyt uudistusten takia. Opettajien täytyy kirjoittaa kymmensivuisia itsearviointeja ja raportteja opetusmenetelmistään.

Herman Otto Gimnaziumin opettajanhuoneessa on ruuhkaa. Opettajilla on nyt koulussa läsnäolopakko. Ennen he saattoivat valmistella tuntejaan muualla.

– Me opettajat hakeuduimme alalle opettaaksemme, emme paperitöiden takia. Tuntuu, että emme enää muuta teekään, huokaa matematiikan opettaja Pilz.

Pilz alkaa olla Unkarin tunnetuin matematiikan opettaja. Sen verran usein hän on viime aikoina ollut Unkarin tiedotusvälineiden haastateltavana.

Herman Otto Gimnaziumin opettajat julkaisivat nimittäin Unkarin hallitukselle suunnatun avoimen kirjeen, jossa he ilmaisivat huolensa koulu-uudistusten takia. Heidän mukaansa lasten tulevaisuus on vaakalaudalla.

– Suurin pelkoni on, että opetuksen laatu huononee ja että lapsillamme ei ole enää kilpailukykyistä koulutusta, Pilz sanoo.

– Me elämme nyt kansainvälisessä maailmassa ja EU:ssa, joten emme tiedä, minne elämä lapsemme vie.

Tähän mennessä protestiin on liittynyt jo parisataa koulua ja erilaisia kansalaisjärjestöjä. Liikehdintä on muuttunut valtakunnalliseksi.

Kirjojen sisältö arveluttaa

Huolestuttavin piirre Unkarin koulu-uudistuksessa on oppikirjojen sisältö. Budapestissa opettajia ammattiin valmistaa ELTE-yliopisto. Oppilaitoksen dosentti Laszlo Trencsenyi sanoo suoraan, että opetuksen sisältö unkarilaisissa kouluissa on uudistuksen jälkeen muuttunut poliittiseksi ja ideologiseksi.

Dosentti Laszlo Trencsenyi kritisoi kovin sanoin koulu-uudistusta.
Dosentti Laszlo Trencsenyi kritisoi kovin sanoin koulu-uudistusta.Marjo Näkki / Yle

– Opetuksen sisältö on rasistinen, elitistinen ja kansantahdon vastainen. Viimeksi sisältö oli tällaista maailmasotien välillä, Trencsenyi kuvaa.

Koulu-uudistuksessa Unkarin opetuksesta vastaava ministeriö keskitti koulukirjojen kustantamisen yhteen kustantamoon. Kustantamo julkaisee yhden koulukirjan yhtä ainetta ja luokkaa varten, ja kirjaa on pakko käyttää.

Nationalismia ja silottelua

Dosentti Trencsenyin ja opettajien mukaan kirjat sisältävät vääristelyjä ja suoranaisia virheitä. Tavoite näyttää olevan Unkarin historian kipukohtien silottelu ja kansallismielisen identiteetin vahvistaminen.

Muun muassa toisen maailmansodan tapahtumia, kuten romanien kansanmurhaa ja Unkarin natsisympatioita, on pehmennetty. Unkari oli natsi-Saksan liittolainen. Kirjallisuusopinnoissa esitellään muun muassa juutalaisvastaisena tunnettu ja Romanian sotarikollisena pitämä Albert Wass sekä fasistipoliitikko Jozsef Nyirö.

Molemmat olivat suosittuja Unkarissa ennen toista maailmasotaa. He kuvasivat tarinoissaan elämää Karpaateilla ja Transilvaniassa, alueella, jonka Unkari menetti ensimmäisessä maailmasodassa.

"Etiikasta pitää puhua kouluissa"

Kouluissa on myös uusi pakollinen oppiaine, etiikka, jonka opetusohjelmassa korostetaan miesten ja naisten vanhoillisia roolimalleja sekä vanhentunutta teoriaa ihmisen kehityksessä. Unkarin opetuksesta vastaavan ministeriön mukaan kyse on moraalisesta opetuksesta.

– Valitettavasti Unkarissa on perheitä, joissa moraalista tai etiikasta ei keskustella, joten niistä pitää puhua kouluissa, sanoo apulaisvaltiosihteeri Imre Sipos.

Dosentti Trencsenyin mukaan vanhoillinen ja kristillinen ideologia on Unkarin pääministerin Viktor Orbánin toiminnan kivijalka. Trencsenyi uskoo, että hallituksen tavoite on luoda kansallismielisen keskiluokan monopoliasema koulutuksessa ja samalla sulkea suuret massat pois koulutuksesta ja tiedonsaannista.

– Unkarin koulu-uudistus ei ole uudistus eikä vastauudistus, vaan vastavallankumous, hän sanoo.

Lue seuraavaksi