1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Matkamessut

"Esitteiden jakamisella ja seisoskelulla ei matkailua edistetä" – Vuokatti ei esittäydy yleisölle Matkamessuilla

Yksi Suomen matkailun isoimmista nimistä, Vuokatti, on jättäytynyt nyt kolmatta vuotta pois yleisölle suunnatuilta Matkamessuilta. Vuokatissa ollaan sitä mieltä, että matkailua ei edistetä perinteisillä paperiesitteillä ja messuilla seisomisella.

Matkamessut
Laskettelijoita Sotkamossa Vuokatin rinteissä.
Jarkko Remahl / Yle

Vuokatti (siirryt toiseen palveluun) keskittyy Matkamessuilla (siirryt toiseen palveluun) näkyvyyteen ammattilaisten keskuudessa. Vuokatti on luopunut perinteisestä yleisölle esittäytymisestä ja esitteiden jakamisesta, sanoo Vuokatin matkailukeskuksen toimitusjohtaja Ilkka Suutarinen.

– Yritysten kanssa on katsottu, että satsaus yleisön palvelemiseen on niin kallis ettei sitä kannata tehdä. Puhutaan 20 000–30 000 eurosta.

– Olemme linjanneet, että Ski Expo (siirryt toiseen palveluun) -messut ovat talven markkinoinnin kannalta tärkeämmät. Mutta nyt mietimme, että onko Ski Expokaan tarpeellinen tällaisena yleisömessuna, Suutarinen sanoo.

Kotimaisten matkailijoiden määrissä kasvua

Matkavarauksien siirtyminen nettiin ja sosiaalisen median markkinointivoima ovat Suutarisen mukaan syitä, miksi Vuokatti on jättäytynyt pois Matkamessujen yleisötapahtumasta.

Satsaus yleisön palvelemiseen on niin kallis, ettei sitä kannata tehdä. Puhutaan 20 000–30 000 eurosta.

Ilkka Suutarinen

– Olemme nyt kolmatta vuotta pois, mutta toki suuntaamme paukut ammattilaispäiville. Tapaamme muun venäläisiä ja aasialaisia matkanjärjestäjiä. Pilotoimme tällä hetkellä aasialaisten kanssa, ja tavoitteena on, että saisimme kehitettyä vielä parempia tuotteita ja palveluita, jotka ovat sovellettuja heille.

– Kotimaisten matkailijoiden määrä on meillä lisääntynyt, vaikka messuilla ei perinteisesti ollakaan. Esitteiden jakamisella ja seisoskelulla ei matkailua edistetä, sanoo Vuokatin matkailukeskuksen toimitusjohtaja Ilkka Suutarinen.

Lue seuraavaksi