OP:n Karhinen riidasta Ifin kanssa: "Mitä pahaa on siinä, että kuluttaja saa tuotteita edullisesti?" – video

OP:n pääjohtajan Reijo Karhisen mukaan Suomen suurimmilla finanssitaloilla menee niin vahvasti, että kuluttajahintojen painamiseen olisi varaa. Siksi häntä hämmästyttää, että hintasodan sijaan vahinkovakuutusyhtiö If hyökkäsi OP:ta vastaan selvityspyynnöllä kilpailuviranomaiselle.

talous
Reijo Karhinen
OP:n pääjohtaja Reijo Karhinen Yle Talouden verkkohaastattelussa. Aiheena OP:n ja vakuutusyhtiö Ifin poikkeuksellinen kiista OP:n markkina-asemasta.

– Miksi emme voisi antaa vahinkovakuutuksia vaikka ilmaiseksi? Mitä pahaa siinä on?

Kysymys kuulostaa asiakkaan kannalta lupaavalta, kun sen lausuu Suomen vahinkovakuutusmarkkinoita johtavan yrityksen pääjohtaja. OP:n Reijo Karhinen puolustaa Ylen haastattelussa voimakkaasti osuustoiminnan ydintä, joka hänen mukaansa on asiakasedun maksimointi.

– Meillä toiminta lähtee rakkaudesta asiakkaisiin, pörssiyhtiöissä ehkä enemmän rakkaudesta rahaan, Karhinen sanoo oheisella videolla.

OP:n ja Sampo-konserniin kuuluvan vakuutusyhtiö Ifin välille on puhjennut poikkeuksellinen riita. If on kannellut OP:sta kilpailuviranomaiselle selvittääkseen, syyllistyykö OP määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön.

Liian hyvää ollakseen laillista?

Kilpailuviraston tehtävä on siis vastata osaltaan Karhisen kysymykseen. Voiko suurin finanssikonserni painaa vakuutuksien hintaa miten tahtoo sitomalla bonus-järjestelmän avulla pankkipalvelut ja vakuutukset yhteen? Voiko asiakkaan hintahyöty olla samalla laiton kilpailuvaltti?

OP:n kilpailijat arvostelevat, että asiakkaita jopa painostetaan siirtämään vakuutuksiaan OP:lle ehtona edullisemmasta lainasta. Karhinen kiistää saalistuksen. Hän sanoo OP:n noudattavan kilpailulainsäädäntöä.

– En missään nimessä tunnista, että toimisimme siten, ettei asiakkaalla olisi vaihtoehtoa. Joka päivä tapahtuu pankkivaihdoksia ja vakuutusvaihdoksia. Kyllä tämä on vapaata kilpailua.

"Hintakilpailuun olisi varaa", mutta If valitsi raastuvan

Finanssitalot porskuttavat taantuman vaivaamassa Suomessa huipputuloksesta toiseen. Karhinen myöntää haastattelussamme, ettei tilanne on pidemmän päälle terve.

– Pitkällä aikavälillä täytyy olla niin, ettei pankeilla voi mennä paremmin kuin asiakkailla, Karhinen toteaa.

Hän sanoo osanneensa odottaa Sampo-leirin reaktiota OP:n vahvistuvaan markkina-asemaan, mutta uskoi sen tulevan hintasodan kautta, kuten päivittäistavarakaupassa S- ja K-ryhmien välillä on käynyt.

Hän toteaa sekä Ifin että OP:n vakuutusliiketoiminnan tekevän juuri nyt historiallisen hyvää tulosta.

– Meillä molemmilla olisi varaa kovempaa kilpailuun. Ja me odotimme, että jonakin päivänä alkaisi kova hintakilpailu. Sen sijaan saimmekin viranomaisilta tämäntyyppisen kirjeen.

– Hintakilpailu ihan varmasti lisää kilpailua enemmän, kuin että raastuvassa pohditaan sitä, että mikä on kilpailullinen asetelma, Karhinen sanoo.

Tarvitaanko Finanssialan Keskusliittoa enää?

OP:n ja Ifin näkyvin taistelutanner on ollut Finanssialan Keskusliitto (FK), jonka edunvalvontatyötä liiton suurin jäsen OP nyt boikotoi. Karhisen mukaan on toisten jäsenten huomioon ottamista, etteivät kaksi riitapukaria istu samassa pöydässä.

Karhisen mukaan OP päättää kesän jälkeen, palataanko yhteisöön ja millä ehdoin. Kilpailuviranomaisen saaman selvityspyynnön käsittely kestää kuukausia, jopa vuosia.

– En halua ennakoida, miten tulemme käyttäytymään.

Karhisen mukaan OP:n suhde FK:oon on mitätön asia verrattuna OP:n markkina-aseman oikeutuksesta käytävään kiistaan. FK:n merkitys on ylipäätään vähentynyt, kun finanssitalot joutuvat toimimaan suoraan EU:n suuntaan ja uusia kilpailijoita ilmaantuu FK:n ulkopuolelta.

– Päivä päivältä meillä on entistä vähemmän yhteisiä asioita. Eurooppa-taso on paljon tärkeämpi, ja toimijoiden strategiat ovat kovasti eriytyneet.

Karhisen kiistää, että olisi joka tapauksessa ollut viemässä OP:ta ulos FK:sta. Hän toteaa, että finanssialalla on yhteisiä etuja valvottavanaan työmarkkinapuolella ja tähän työhön OP edelleen osallistuu.

Oheisella videolla Karhinen kertoo lisäksi, miten suomalainen pankkiala on vallankumouksen kynnyksellä ja miksi se merkitsee asiakkaiden kulta-aikaa.